In mijn onboard VGA kapot?

Pc deed het eerder perfect, maar ik moest een nieuwe hdd er in plaatsen en wat andere dingen erin. Op de oude hdd staat nog de besturingsysteem.

Nadat ik klaar was maakte ik kortsluiting op de moederbord (Hele stomme fout vooral omdat ik IT studeer)

Hij boot helemaal goed op alleen ik krijg een hele rare beeld voor me. (zie afbeelding)

Het aparte is... dat de taakbalk van windows er perfect uitziet.

Deze verstoring op de beeld zie ik overigens ook bij de boot waar ik de logo krijg te zien van DELL.

Hier ligt het in ieder geval niet aan:

- Monitor
- Software
- Drivers
- Besturingsysteem

Waar ligt het aan? en is het op te lossen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
1.3K

Antwoorden (5)

Dit lijkt mij inderdaad veel weghebben van een defecte VGA-kaart.
Advies, kijk even of je van iemand een goed werkend vga kaartje kan lenen, even uitwisselen en dan weet je het zeker.
Kan je altijd dan nog een nieuwe VGA kaart aanschaffen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
emm...het gaat om een onn board, die wissel je niet uit.:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maakt niet uit, je zet dan deze kaart uit, via configuratiescherm, apparaatbeheer, prikt een andere video kaart erna in, die word vanzelf gevonden door windows, en gebruikt dan de nieuwe kaart vanzelf...
Wel even nakijken welke slots je daarvoor vrij hebt en die geschikt zijn, voor je vga-kaart.
wat ik hier zie heb ik eerder gezien met een defect Medion video kaart, dus ja ik zou zeker uit gaan dat je onn board videokaart dood is ( je hebt geluk als dat alles is!!!)
koop gewoon een nieuwe video kaart en stampdeze er in, je zal het hiermee moeten doen vedder:)

maar maakte je sluiting??? waar ergens op het mobo? stond je pc aan of niet? ( het is idd zeer apart dat je taalkbalk goed staat :S)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je bij de boot ( eerste opstartscherm) dit al te zien krijgt is het bijna voor 99% je on board videokaart. Vaak schakelt deze zichzelf automatisch als je een losse kaart plaatst. Kijk even of je een pci of agp moet plaatsen en aan welke voorwaarden deze moet voldoen. Dat laatste is zeer belangrijk. Veel succes en als tip start ook eens op in veilige modes om te kijken hoe het beeld dan is.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wel hoop ik dat je voor Dell makkelijk kan slagen. Dit was voorheen nog wel eens lastig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een defecte videokaart. Als er nog een AGP of Pci-e aansluiting zit op het moederbord kun je het beste een (tweedehands?) videokaartje erin zetten. Ik zie ook vaak dat er geen extra agp en pci-e slot op een moederbord zit als er video onboard is, dan kun je proberen een pci kaartje op de kop te tikken. Zorg er wel voor dat de driver van de onboard vga verwijderd wordt en dat deze niet opnieuw geïnstalleerd wordt door hardware detectie, dat kan problemen geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het laatste antwoord is prima, met een aanvulling.
Indien je een externe kaart gaat installeren raad ik aan om dit in het bios aan te geven.
dwz de brontoewijzing in het bios naar de interne videokaart uitvinken/zetten.

Op die manier weet je zeker dat je systeembronnen vrij hebt.