Er verschijnt bij mijn computer een foutmelding wat moet ik doen?

De foutmelding die ik krijg is: Fout in c:\windows\system32\nvcpl.dll Ontbrekende vermelding: nvstartup.

Toegevoegd na 10 uur:
Deze foutmelding krijg ik op mijn laptop waar geen grafische kaart in zit

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

nvcpl.dll is het configuratie scherm van je grafische kaart wat niet perse hoeft te draaien. Het is alleen nodig als je ook wat aan de videokaart aanpast, en opstarten kan altijd via je eigen configuratiescherm.

Sinds je deze .dll niet nodig hebt kun je hem beter uitschakelen dan dat je de hele software opnieuw installeert, dat scheelt nog snelheid ook:

Ga naar start en klik op uitvoeren. (met w7 kan je gewoon in het zoekbalkje typen)

Typ: msconfig ,en druk op enter
Klik nu op het tabje opstarten. Klik éénmaal op de kolomtitel "Item voor opstarten" om alle processen op alfabetische volgorde te organiseren. Scroll naar beneden voor de letter N en vink het blokje UIT wat voor het proces; nvcpl.dll staat (dit kan ook in de lijst staan zonder .dll erachter). Klik nu op OK en start de computer op nieuw op.

Je krijgt nu als het goed is geen error meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

nvcpl heeft te maken met uw videokaart. Ik zou deze eens opnieuw instaleren en dan denk ik dat de melding uitblijft
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In feite moet je die dll downloaden en terugzetten/vervangen in de system32 map.

Ik zou wel eerst even wat anti malware scans doen, voornamelijk met Malwarebytes Antimalware.

Dan, als dat klaar is de dll opzoeken (de juiste versie voor het juiste besturingssysteem! voor vista of xp is verschillend)

Dan als je die in de sys 32 map hebt, zou hij het na een reboot weer moeten doen!

Toegevoegd na 31 seconden:
Verder zou je alle drivers kunnen updaten.

Toegevoegd na 11 uur:
Ook je moederbord heeft een grafische kaart... of in elk geval geintegreerd. Die heeft ook drivers.

Toegevoegd na 11 uur:
Drivers voor het moederbord updaten dus. Kijken of het t dan wel weer doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Erg lastig. ik herkende de melding meteen, heb hem ook gehad en wel vlak na het opnieuw installeren van mijn pc en vervolgens vlak na het updaten van de drivers van mijn videokaart via update van windows (ging automatisch mee)

Drama foutmelding trouwens na veel gedoe en zoeken en deinstaleren en opnieuw instaleren en oplossingen die ik op internet vond uitproberen...etc, heb ik zelfs mijn pc nog een keer opnieuw geinstalleerd, en vervolgens niet meer mijn videokaart geupdate.

Inmiddels heb in sindsdien een systemrestore gedaan en weer wel geupdate, en kreeg de foutmelding niet, ook niet na de eerste update, er staat echter alweer een update klaar in mijn windows update en ik durf die simpelweg niet weer te draaien, ben bang dat ik de melding dan weer terug krijg, en heb geen zin om weer mijn systeem terug te zetten.

Dus als iemand hier echt enig idee heeft, wat kan helpen... ik hoor het graag.

Wat voor jou nu zou kunnen helpen is misschien een systeemherstel naar het punt voordat je de melding kreeg.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt gewoon updaten, voor de zekerheid kan je voor dat je dat gaat doen even zelf een "herstelpunt'' aanmaken.
sterredag
13 jaar geleden
ja lol, leuk dat dacht ik toen ook, en dat werkte helaas dus niet, ik moest hem echt opnieuw installeren, maar het ene probleem is het andere niet, ondanks dezelfde foutmelding en het kan bij een ander natuurlijk wel werken.
das idd je grafisch kaart, :(