Waarom kan ik sommige gedeelde bestanden niet kopiëren?

Ik heb twee PC's: PC1 en PC2. Beiden WinXP Pro.
Op PC1 heb ik een gedeelde map muziek. (Dat is de map D:\muziek. En die is uiteraard gedeeld.)
Die kan ik dus op PC2 benaderen middels \\PC1\Muziek.
Ik kan op PC2 wel alle liedjes zien. En de meesten kan ik ook kopiëren naar PC2. Maar sommigen niet.

Maak ik een kopie (op PC1) van zo'n niet-naar-PC2-kopieerbaar liedje, en zet ik de kopie in dezelfde gedeelde map, dan kan ik die kopie wél gewoon naar PC2 kopiëren.
Hernoem ik zo'n niet-naar-PC2-kopieerbaar liedje, dan kan 't nog steeds niet kopiëren.

Overwegingen:
-Rebooten helpt niet (uiteraard al geprobeerd).
-Er zijn geen OS-updates beschikbaar.
-Er is ruimte zat (gigabytes) op beide PC's.
-Beide PC's zijn NTFS.
-Er is geen sprake van Alternative Data Streams.
-Als ik de share weghaal en aanmaak, maakt dat geen verschil.
-De betreffende niet-meewerkende bestanden zijn niet in gebruik.
-Ik kan de niet-meewerkende bestanden wel bijv. gewoon kopiëren naar een externe schijf.
-Ik kan de niet-meewerkende bestanden gewoon aanpassen op PC1 (bijv. comment toevoegen aan de mp3). Er is ook geen sprake van R, S of H attributen.
-Als ik de share een schijfletter geef op PC2, helpt dat niet.
-Als ik de share op PC1 een andere naam geef, helpt dat niet.
-De niet-meewerkende bestanden zijn ook niet af te spelen op PC2. (Wel gewoon op PC1.)

Wat kan hier de oorzaak zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (4)

Hetgeen je nog kan nakijken is of de security settings voor alle bestanden hetzelfde zijn.

Misschien zijn sommige bestanden wel 'readable voor 'everyone' en sommige niet.

With file sharing in Windows XP, you can configure five levels of permissions. You can configure Levels 1, 2, 4, and 5 by using the Simple File Sharing UI. To do this, right-click the folder, and then click Sharing and Security to open the Simple File Sharing UI. To configure Level 3, copy a file or a folder into the "Shared Documents" folder under "My Computer." This configuration does not change when you turn on or turn off Simple File Sharing. Level 1 is the most private and secure setting, while Level 5 is the most public and the most changeable (nonsecure) setting.

-- meer informatie in de bron --
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou even de rechten na kijken en aanpassen of proberen met je administrator account.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe neemt een bestand de rechten over van de map waar het staat. Dit is bij het kopiëren van een bestand het geval. Wanneer je echter een bestand verplaatst, zullen de rechten van de oorspronkelijke locatie behouden blijven. Wanneer deze rechten afwijken van die van de doellocatie kun je voor vreemde verassingen komen te staan.

Om zulke problemen op te lossen zou je een bestand een keer heen-en-weer kunnen kopiëren. Een andere mogelijkheid is bij de mapeigenschappen op het tabblad beveiliging onder geavanceerd de rechten opnieuw door de mappen in te stellen, zodat alle bestanden weer dezelfde rechten hebben als de mappen waar ze in staan.

Bovenstaande geldt trouwens niet voor Windows XP home-edition waar de rechten anders geregeld zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"In principe neemt een bestand de rechten over van de map waar het staat. Dit is bij het kopiëren van een bestand het geval."
De bestanden komen van internet. Het lijkt me niet dat daarbij bepaalde local rechten meekomen (en dan alleen bij uitzondering zodanig dat je ze niet kunt kopiëren via een share, maar _wel_ kunt kopiëren gewoon naar een andere map of externe schijf). "Om zulke problemen op te lossen zou je een bestand een keer heen-en-weer kunnen kopiëren."
Da's meer symptoonbestrijding, dan oorzaakbestrijding. En dat laatste is hetgene wat ik zoek :). "Een andere mogelijkheid is bij de mapeigenschappen op het tabblad beveiliging onder geavanceerd de rechten opnieuw door de mappen in te stellen"
De enige geboden optie is: share waarbij users de inhoud wel of niet mogen aanpassen.
Ik heb een aantal vragen voor jou mmm.

Zijn de gebruikersnamen hetzelfde op beide pc's?
Zijn de rechten van map A goed doorgevoerd naar beneden voorbeeld: d:\muziek\mp3\nieuwe muziek\top-40\
Muziek is map A en de rechten moeten naar beneden worden doorgevoerd. Dit kan via Eigenschappen en beveiliging.

Zorg ervoor dat de rechten goed zijn doorgevoerd over de gehele map. (Kijk ook in de geavanceerde instellingen en zorg ervoor dat de rechten overschreven worden naar beneden toe.)

Zorg ervoor dat het duidelijk is welke inlognamen rechten hebben op de gedeelde mappen. Kies er als test er eventueel voor dat alle gebruikers rechten hebben.

Als je op beide pc's dezelfde gebruikersnaam hebt dan zou het volgens mij zelf perfect werken doordat beide pc's dan toegang verlenen aan iemand met dezelfde naam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Zijn de gebruikersnamen hetzelfde op beide pc’s?"
De rechten heb ik regelmatig opnieuw ingesteld, maar geen soelaas. De enige optie is trouwens 'share de map'. Andere rechten kan ik niet instellen, ondanks dat 't NTFS betreft. "(Kijk ook in de geavanceerde instellingen en zorg ervoor dat de rechten overschreven worden naar beneden toe.)"
Is dat misschien alleen van toepassing in een AD? Want hier heb ik die mogelijkheden allemaal niet.