Kunnen Linux en Windows 7 samenwerken?

Onze oude pc met Windows XP was ge-crasht, maar de harde schijf was nog "goed".We hebben inmiddels een nieuwe pc met Windows 7.
We wilden de bestanden van de oude schijf laten overzetten naar onze nieuwe pc....De mensen uit de computerwinkel hebben inmiddels de bestanden van die oude schijf overgezet naar een nieuwe schijf omdat die oude alsmaar door niet uitgelezen kon worden met windows 7...
Dat kan trouwens nu nog steeds niet...
Echter, de persoon in die winkel die de bestanden van de oude naar de nieuwe schijf overzette, werkte met Linux. En met Linux zijn ze wel te benaderen, dat liet hij me vanmiddag in de winkel zien..
Kan het dan niet zo zijn dat het daar aan ligt? Dat de bestanden, omdat ze "overgezet" zijn op een Linux-computer, alleen met Linux te openen zijn?
Of denk ik nu te simpel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Als de bestanden goed overgezet zijn, moet je ze gewoon kunnen openen. Het maakt niet uit met welk besturingssysteem de kopieeractie is gedaan.
Wat wel van belang is: dat die Linux-meneer wel het NTFS-filesystem gebruikt moet hebben. Als hij de bestanden opslaat in een voor Windows-onleesbaar-filesystem, dan zijn de bestanden nog wel goed, maar kan Windows er niet bij.

Standaard kan Linux niet naar NTFS schrijven (wel lezen). Alleen als die Linux-meneer iets extra's (niet-standaards) heeft geïnstalleerd op zijn Linux-PC, kan dat.

Welke foutmelding krijg je als je een bestand probeert te openen? Wellicht even terug naar de winkel, en vragen om de bestanden in het FAT32-system op een externe USB-schijf te zetten. Dat moet altijd wel werken onder Windows7.

Toegevoegd na 11 uur:
N.a.v. je reactie:
"Toegang geweigerd":
Je moet dan waarschijnlijk rechtsklikken op de betreffende map waar de bestanden in staan, naar 'veiligheid' o.i.d. gaan (uit mijn hoofd weet ik 't even niet - ik zit achter de verkeerde PC), dan ergens op geavanceerd klikken, en dan ergens jezelf 'eigenaar' maken van de bestanden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bewuste schijf is nog in de winkel..de "Linux-meneer"
gaat nu de bestanden naar hun eigen "server" overzetten en die daarna weer overzetten op een schijf
die aan een windows-7 pc "hangt"...althans, zo vertelde hij het..
Overigens: de foutmelding die we kregen toen we de schijf wilde openen in Windows was: "toegang geweigerd"... dus aan de bestanden zelf zijn we niet eens toegekomen.. : (
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We hebben de "nieuwe" schijf inmiddels , maar we missen nog heel veel bestanden..(vooral muziek en opgeslagen spellen..)De kompjoeter-meneer zegt dat hij alleen datgene heeft overgezet wat "niet beschadigd" was..
Dat van die "eigenaar" maken heeft-ie ook geprobeerd, zegt-ie...