Waarom of wanneer is de performance beter als een netwerkkaart full duplex wordt ingesteld?

Bij het gebruik van een .Net applicatie met een lokale client, een webserver en een database server, ondervonden we grote performance problemen. Die werden meteen opgelost toen de systeemnbeheerder de netwerkkaart full-duplex instelde.

Kan iemand mij uitleggen wat full-duplex is en waarom deze instelling dan voor een betere performance kan geven en of deze instellingen altijd zo moet staan?

Toegevoegd na 3 minuten:
(NB. Ik ben ook benieuwd waar je dit instelt dan. Het gaat dus om het werkstation, niet de server).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Bij full-duplex kan er tegelijk verzonden en ontvangen worden. Dit stamt nog uit de tijd dat netwerk via de ether ging, toen kon het namelijk niet tegelijk.
Ook met de oudere hubs (ipv. switches) kon niet tegelijk verzonden en ontvangen worden en was het altijd half duplex.
Overigens zal je het in de performance niet zo snel merken. Wat je wel merkt, is een duplex-mismatch.
Dat wil zeggen dat het aan de ene kant op half en de andere kant op full staat.

Meestal geldt hetvolgende:
Zorg dat het aan beide kanten hetzelfde staat ingesteld.
Dus OF vastzetten aan 2 kanten op half of full.
OF aan 2 kanten op auto laten staan.

Bij 1000Mb verbindingen bestaat half duplex eigenlijk niet meer.

Toegevoegd na 4 minuten:
Even je toevoeging:
Je stelt dit op de poorten in. Bij de server op de switchpoort en de netwerkkaart van de server.
Bij het werkstation ook op de switchpoort en de netwerkkaart van het werkstation.
Overigens is in de meeste gevallen aan beide zijden auto/auto aan te raden. Soms kan je overwegen om servers wel aan 2 kanten vast in te stellen op 100/full.
Vooral unix/linux servers kunnen hier nog weleens beter mee omgaan dan windows servers.

Op het werkstation (windows) stel je dit in in de instellingen van de netwerkkaart. Dus het knopje Configure in de LAN properties. Dus niet bij tcp/ip e.d.

Toegevoegd na 6 minuten:
Als je een switch hebt die je niet kan aanpassen (unmanaged) ben je ook vaak beter af op auto/auto. Maar dat is dan een kwestie van proberen.