Kan Europa Windows blijven gebruiken als Trump de licenties intrekt?
Stel dat Donald Trump per decreet besluit dat Microsoft per direct alle Windows-licenties moet intrekken die in het bezit zijn van Europeanen of van Europese bedrijven of instanties. Dan zouden heel veel systemen van het ene op het andere moment niet meer werken. Ik kan de gevolgen niet inschatten, maar ze zullen vermoedelijk desastreus zijn.
Is er een (technische?) mogelijkheid waarmee Europa dit scenario kan vermijden?
.
PS.
Ik doel niet op het overstappen op bijvoorbeeld één van de vele Linux-varianten. Dat zou enorm veel tijd kosten, en nog steeds zouden veel applicaties niet werken, al was het maar omdat de gegevens niet zo snel kunnen worden opgehaald en omgezet.
Ik doel op een manier om toch Windows te kunnen blijven gebruiken, ondanks het intrekken van de licenties door Microsoft. Wellicht een eigen licentie-server opzetten, of een andere truc?
- ASML (een Nederlands ! privaat ! bedrijf) mag van Amerika bepaalde hardware niet meer leveren aan China. Zover reikt de arm van Amerika al.
- Importheffingen zijn bewezen slecht voor de Amerikaanse economie, toch voert Trump ze in.
- Trump is bewezen onvoorspelbaar.
- Trump wil Groenland hebben. Dat kan op oorlog met Amerika uitdraaien. Eerst met de Denen, maar daar hoeft het niet bij te blijven. Ook andere landen kunnen betrokken raken. Ik denk niet dat de kans groot is dat de Windows licenties ingetrokken zullen worden, maar de kans is momenteel niet nul. Echter ik gaf antwoord op de vraag die stelt dát Trump een dergelijk decreet wél getekend heeft.
Jij beweert dat Trump Microsoft niet kan dwingen.
Ik beweer het tegenovergestelde en onderbouw dat ook nog eens met een voorbeeld.
ASML verkoopt, -nou ja... verkocht-, de apparatuur gewoon.
Dat was legaal en geen spionage. Het is die legale verkoop die Amerika ASML verboden heeft. Je link met spionage is dus onzin ! Blijft staan dat Trump zelfs private bedrijven in een ander, bevriend land kan dwingen hun verkoop te staken. Als dat al kan, dan heeft hij over een volledig Amerikaans bedrijf alleen nog maar méér te vertellen. En ja, het gaat met ASML over hoogwaardige technologie. Maar Windows is óók hoogwaardige technologie. Ik zie het verschil niet.
Het gaat er om dat Trump een vinger in de pap heeft bij private bedrijven. Dus ook bij Microsoft.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.