Kan je een kopie van je ene computersysteem overzetten op de andere?

Ik moet nog wel eens wisselen van laptop (na 2 jaar zijn ze bij mij afgeschreven) en bij een nieuwe moet ik gigantisch veel overzetten. Kan ik een kopie maken van de ene Windows 11 op de ene laptop en overzetten op een andere laptop met Windows 11?
Zo ja, kan dat binnen het Windows systeem zelf of heb je speciale software nodig?

een jaar geleden
1.6K
crispy
een jaar geleden
Je zou kunnen overwegen om de complete hd (of ssd) over te zetten inclusief OS.
BonBonvanJohn
een jaar geleden
Vaak hebben worden nieuwe laptops slechts met 1 hdd of ssd geleverd maar biedt de laptop plaats voor 2. Je zou dan makkelijk je oude hdd of ssd in je nieuwe laptop kunnen plaatsen. Je kunt dan je oude gebruiken als opstartschijf maar je kunt er voor kiezen om je oude schijf te klonen naar de nieuwe. Dat moet met speciale software. Ikzelf geef daarvoor de voorkeur aan Acronis Trueimage, deze is niet gratis

Antwoorden (3)

Dat kan met programma’s als AOMEI Backupper Professional of EaseUS Todo PCTrans.
SimonV
een jaar geleden
Wanneer het een laptop met nieuwe hardware is, gaat dat problemen op leveren.
Met enige PC kennis en veel moeite kan het je lukken.
Aomei gebruiken of i.d.
een jaar geleden
Kijk eens naar oplossingen zoals DRBL / CloneZilla, hiermee migreer je ook je productkey e.d.
Belangrijk is dat je een post-script kunt runnen om achteraf instellingen recht te zetten die je met een normaal clone programma zoals hierboven niet kunt doen, AHCI v.s Legacy drivers installeren voor SSD/Harddisk controller is zo'n dingetje...
een jaar geleden