Beschadiging na stekker PC eruit trekken?

Gisteravond rond middernacht werd ik door mijn ouders uit bed getrokken omdat ik de PC niet uit had gezet.

Met mijn slaperige kop heb ik toen gewoon de stekker eruit getrokken. Alle programa's en bestanden stonden op dat moment uit.

Nu, een dag later, startte ik de computer op, en ALLES is weg. Bestanden die er al jaren opstaan... Echt ALLES.
Dat bestanden waar ik die dag mee bezig ben geweest weg zijn, kan ik begrijpen, maar ook andere dingen zijn verdwenen. Het is nu net alsof ik een computer opstart die ik voor de eerste keer gebruik. Alle persoonlijke instellingen zijn weg.

Kan dat komen doordat ik zomaar de steker eruit trok?
Is er nog een manier om dat te herstellen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K
liveisgreat
9 jaar geleden
Oh, verschrikkelijk, voor zoiets midden in de nacht uit je bed getrokken worden. Ik kan me goed voorstellen dat je dan met een slaapkop dergelijke dingen doet. Ik heb ook eens ooit (omdat ik rap moest zijn) gewoon de stekker uitgetrokken, met hetzelfde resultaat). ik ben ermee ermee naar de computerhersteller gemoeten. die heeft gelukkig alles kunnen herstellen, kosten 60 €. Als het jullie gemeenschappelijke computer is, zullen je ouders dus serieus wat geld kwijt zijn omwille van hun opvoedingsmethodes...:-/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jep het is de gemeenschappelijke computer.
Nu nog even bedenken of ik tegen mijn ouders ga zeggen dat ik het er gewoon uit heb getrokken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is wel een hele goede en snelle manier om alles te wissen.
Is je besturing ook weg?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zit er nog een systeem herstelpunt op?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vreemd dat je je bestanden niet meer ziet. Kan het niet zijn dat je nu als een andere gebruiker bent aangemeld ? Check dat eens door ctrl-alt-delete tegelijk in te drukken en dan optie kiezen voor het veranderen van de gebruiker.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vind het raar dat het besturingssysteem het wel nog doet. Dat wil zeggen dat niet alle bestanden weg zijn. Is je harde schijf toevallig geformatteerd als FAT32?
Als het verlies van data zo spontaan gaat, heb je grote kans dat de data wel nog op de harde schijf staat, alleen de index van de bestanden corrupt is. Een analogie: je hebt 10 archiefkasten met gegevens, maar 1 onleesbaar blaadje waarop staat in welke kast je wat kunt vinden. Je kunt dan proberen de bestanden terug te halen met een programma als Recuva. Het liefste wil je dan de harde schijf niet meer gebruiken, met de hoop dat geen enkele bit overschreven word.
Hiervoor heb je dan weer een bootcd nodig, zoals Hiren's bootcd en misschien iemand die het voor je uitlegt. Recuva geeft je geen 100% terug, maar misschien wel genoeg. Succes in ieder geval.

Antwoorden (2)

Dit zou inderdaad kunnen gebeuren als de stekker eruit word getrokken, helaas kan je hier niet zeker van zijn.

een oplossing zou er kunnen zijn zolang de HDD nog intact is ( wat wel zo is als hij inderdaad opstart )

1:
de makelijke manier is om in windows naar de startmenu te gaan en in typt "System restore" en volg de instructies, kies een of twee dagen terug in de tijd. dit zou het probleem op kunnen lossen.

als dit niet werkt kan je het ook op de volgende manier proberen :

2:
je kan proberen de windows cd ( met de windows die je op je pc hebt geinstaleerd )
in de computer te doen en op te starten vanaf de cd, dit zal je brengen naar het reparatie menu.

volg de instructies op tot je bij wat opties komt; onder andere system restore.
zet de restore naar 1 of twee dagen terug en laat de computer de rest doen. ( dit kan het probleem oplossen maar ook dit is niet 100%)

veel succes

Toegevoegd na 1 minuut:
voor geruststelling,

dit heb ik zelf ook vaak mee gemaakt, met stroomuitval, en dit is dus opgelost via system restore.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb zelf nog maar 1 keer meegemaakt dat er 'zomaar' bestanden verdwenen waren en dat was toen ik mbv een linuxdistributie bestanden ging wegschrijven op een NTFS partitie. Destijds verliep dat nog niet zo vlot. Heb je toevallig ook linux? Als je linux én windows hebt maak je beter een parkeerruimte in FAT32. Heb je alleen linux houdt je het best op systeemeigen bestandsystemen.

Heb je wel alleen windows?
Probeer dan eerst met een chkdsk uit te voeren vanuit de windows RE omgeving.

Heb je daarna je bestanden niet terug dan zal je met recoverysoftware aan de slag moeten. Maar hoe langer de pc blijft draaien hoe groter de kans dat verdwenen bestanden overschreven worden. De beste handeling die je dan kan doen is dus uiteraard opnieuw: de stekker eruit trekken. (want bij het normaal afsluiten is het risico te groot dat er bestanden worden overschreven). Je zal de recovery dan van een ander medium moeten draaien of de harddisk uit je pc moeten halen en op een andere pc aansluiten.