Is het aan te raden (zeer) oude laptops te hergebruiken of naar kringloop te brengen?

Mij werd gevraagd om op een aantal oude (zeer oude waarschynlijk 2008 en eerder) laptops linux te zetten aangezien ik dat op bijna al mijn computers heb staan. ik heb de laptops nog niet gezien. alleen mogelijk zijn de meeste 32 bits, en men wil het liefste ubuntu erop hebben maar die is onlangs 64 bits only gegaan geloof ik. dat is probleem een. probleem twee is dat ik me zorgen maak om de veiligheid (internet, bankzaken, vertrouwelijke info etc) aangezien deze laptops dan gratis zullen worden weggegeven aan clienten van het bedrijf die geen laptop kunnen bekostigen. ik vraag me ten zeerste af of dit wel zo slim is, malware (er staat vooralsnog voorzover ik weet een versie van windows op ze, waarschylijk xp,vista of 7) malware kan heb ik gelezen ook de bios aantasten en mogelijk (?) ook backdoors maken op dit punt heb ik ook van gelezen. ze hebben me verteld dat de laptops ook weggegeven kunnen worden aan de kringloop als ze te oud zijn of als er complicaties zijn aldus
nu is mijn vraag is dit te doen? eerste de installatie, ik vermoed dat usb media niet gebruikt kan worden om op te starten dus dit zal via dvd moeten, wat geen probleem is ik kan dvd bootables maken van ubuntu op meerdere van mijn pcs.
wat te doen:kringloop of proberen ubuntu te installeren

LeonardN
2 jaar geleden
1. Laptops vanaf 2006 hebben al een goede kans een 64-bit proc te hebben.
2. 32-bits versies van Ubuntu zijn nog gewoon te krijgen
3. Als je linux draait is de kans op malware/aanvallen stukken lager dan op Windows
4."malware kan heb ik gelezen ook de bios aantasten en mogelijk (?) ook backdoors maken op dit punt heb ik ook van gelezen"
Zviw is die kans vrij klein. Dit kan je counteren door zelf het BIOS te updaten.
https://support.eset.com/nl/kb6567-mijn-computer-is-geinfecteerd-met-uefi-malware-wat-moet-ik-doen

Antwoorden (1)

Veiligheid lijkt me niet het eerste punt van zorg als je linux op zo'n oude laptop zet. Maar wat soms een probleem is, is dat bijvoorbeeld de drivers voor wlan in linux ontbreken, al is dat met NDISwrapper vaak wel te ondervangen. Ook kan de performance te laag zijn voor moderne applicaties. Aan ubuntu zal het niet liggen, de footprint daarvan is meestal juist vrij geschikt voor iets oudere computers. Onlangs heb ik xubuntu ingericht voor iemand met een oude notebook, vooral ook omdat die smaak vrij gemakkelijk zo ingericht kan worden dat hij veel op Windows lijkt qua interface. Maar er zijn zat alternatieven.