Waarom beperkt Microsoft de installatie van Windows 11 alleen op gekwalificeerde systemen?

Je kan gewoon Win 11 op elke pc installeren zowat welke ook Win 10 aankan, volgens talloze Youtube videos, maar met een kleine omweg. zo schijn je tpm 2.0 en secure boot niet nodig te hebben, en je processor hoeft ook niet eens in de (kleine) lijst van ondersteunde cpu´s te staan. Als je gewoon zelfs Windows 11 op een pc met maar 1 gb ram kan installeren, volgens een youtube video, waarom legt Microsoft dan deze beperkingen op aan de gebruiker :
Windows 11 kan alleen geinstalleerd worden op pcs met secure boot, tpm 2.0, en MOET in de lijst met ondersteunde cpu´s staan. (de lijst is heel erg klein)
Microsoft heeft dus checks voor deze dingen in de installatie procedure aangebracht, en als een van deze dingen niet klopt stopt de installatie van Windows 11. - maar op Youtube hebben ze met een beetje aanpassen van het installatie medium gewoon voor elkaar gekregen dat je deze restricties niet nodig hebt op het doelsysteem voor installatie van Windows 11.
Waarom doet Microsoft dit ? ik zie de logica niet. (dit is geen rant)

Antwoorden (1)

Je bent niet de enige die zich hierover verbaast. De reden lijkt beveiliging te zijn.
Wanneer je Secure Boot en Trusted Platform Module 2.0 combineert met Windows Hello, Device Encryption, op virtualisatie gebaseerde beveiliging en door hypervisor beschermde code-integriteit (HVCI) is aangetoond dat het malware met 60 procent vermindert.
Hier heb je moderne hardware voor nodig.
SimonV