Besturingssysteem herstellen genoeg voor verkoop?

Iemand heeft mijn laptop (acer) gekocht. Ik ben nu het besturingssysteem aan het herstellen (recovery). Is dit voldoende zodat de koper niet meer bij mijn gegevens kan?
(Ik heb geen cd waar windows op staat want dit was in de fabriek al geinstalleerd. Via recovery wordt dit er ook weer opgezet)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (4)

Dat zou voldoende moeten zijn, mits je geen extra schijven/partities hebt waar nog eigen bestanden op staan.

Zelf heb ik ook al enkele malen en oude laptop verkocht door enkel terug naar fabrieksinstellingen te gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het hangt ervan af wat je wilt bereiken. Als je wilt dat de koper niet meer op een eenvoudige manier bij je gegevens kan, dan is dit voldoende. Als je er vanuitgaat dat de koper erg graag je gegevens zou willen lezen, dan is dit niet voldoende. De gegevens staan namelijk nog gewoon op de harde schijf, alleen zijn ze niet meer direct zichtbaar. Ze blijven er net zo lang op staan totdat de oude data is overschreven door nieuwe data. Dit zal dus bij normaal gebruik waarschijnlijk wel een keer gebeuren, maar dat kan een tijd duren.

De enige manier om je oude gegevens echt te laten verdwijnen is door de harde schijf te 'wipen'. Hierbij wordt de oude data overschreven door nieuwe, meestal random data. Oftewel, er wordt nutteloze informatie overheengeschreven. Alleen dan zijn je gegevens niet meer te achterhalen.

Dus afhankelijk van hoe graag je je data onbereikbaar wilt maken, kun je bepaalde maatregelen treffen.

Je kunt bijvoorbeeld killdisk gebruiken voor het wipen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee dat is niet voldoende!

Je moet de harde schijf minimaal 2 keer volledig "overschrijven" om herstel van gegevens die er eerst opstonden tegen te gaan.

Als je mij die pc zou verkopen heb ik binnen 20 minuten 80% van je gegevens terug. En ik ben niet de enige die dat zou kunnen. Dus kortom: Nee dat is niet genoeg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn meerdere programma's om je schijf helemaal schoon te maken, oa KillDisk, en daarna opnieuw je recovery installatie doen