Hoe kan ik txt bestanden terug altijd met Wordpad geopend zien?

Ik heb op een bepaald moment Word geselecteerd als programma dat txt bestanden moet openen maar nu wil ik liever dat het weer met Wordpad gebeurt. Ik werk met Windows 10 en ik kan telkens alleen maar rechtermuis klikken en dan kiezen voor openen met Wordpad maar moet dat telkens opnieuw zo doen, want als ik enkel dubbel klik opent hij het telkens weer met Word. Ik vind nergens de knop 'éénmalig / altijd openen met'.

Antwoorden (2)

Rechtermuisknop op het bestand en selecteer open met Wordpad.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Goeievraagstell
4 jaar geleden
Je hebt de vraag niet zo heel goed gelezen.
Je moet een wat onlogische stap doen. Rechtermuisknop op het bestand, kies ‘Openen met’ en daarna ‘Kies een andere app’. Op die plaats kun je ‘Altijd deze app gebruiken’ aanvinken.

Een andere manier is:
Kies Start (- evt. Configuratiescherm) – Standaardprogramma’s.
Daarna: ‘Een bestandstype of protocol aan een programma koppelen’.
Dan: ’Een bestandstype of protocol aan een programma koppelen.’
Koppel daar txt-bestanden aan Wordpad.
SimonV
4 jaar geleden
Goeievraagstell
4 jaar geleden
Dankjewel Simon.