Is de aanschaf van een nieuwe laptop zonder SSD-schijf zinvol?

Voordelen van SSD ken ik maar als de HDD schijf geen SSD-schijf is, is aanschaf dan verkeerd?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja hoor. Het blijft altijd zinvol en je kan tenslotten zelf een ssd erin plaatsen. Wel heb ik liever een ssd in mijn laptop zitten een pc is een ander verhaal, wil graag dat mijn laptop snel aan en uit gaat vooral als ik hem snel nodig heb of op school. heb geen zin om lang te moeten wachten en hem uitzetten ipv klep dichtdoen scheelt ook weer batterij duur. Wat yuuzan zegt is reeël en raad ik ook aan, een 120gb ssd kost tegenwoordig ongeveer 65-70 euro, je kan ook kiezen voor een kleiner maar let wel op dat er windows op moet én dat je altijd nog geheugen kwijt raakt aan drivers e.t.c. Succes :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een SSD-schijf in mijn LapTop plaatsen? Nee, dat wil en kan ik niet!
Mijn twijfel is of een LapTop eigenlijk verouderd is zonder SSD-schijf? Gaat het dan alleen om de snelheid van opstarten en afsluiten? (met een SSD?)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Degene waar mijn oog op viel is misschien een beetje belegen aan t worden. Geen SSD, en eigenlijk alleen nog maar in webshops te koop. Mijn vraag: is het plaatsen van een SSD zelf te doen in een Laptop?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het plaatsen van een SSD is echt een kwestie van een paar schroefjes loshalen. Er zijn in een laptop altijd maar 1 of 2 componenten die je kunt vervangen waarvan 1 de harde schijf. Het enige wat je moet doen als je een nieuwe laptop koopt en de HDD wil vervangen door een SSD is om de oude HDD te klonen (1 op 1 kopieren) naar de SSD. Dit kunnen ze bij de computer winkel wel. (of iemand die een beetje verstand van computers heeft)

Antwoorden (5)

je kan gewoon een reguliere harddisk er in zetten. een ssd heeft echter betere prestaties.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gezien zijn werking is de harddisk meestal de bottleneck van een moderne pc. Of dat in jou geval ook zo is hangt af van waar je de pc voor gebruikt. Opstarten en het laden van software gaat uiteraard sneller met een ssd.

Nadelen van een ssd zijn in feite alleen dat ze duurder zijn en dat je ze voldoende ruimte moet reserveren om ongebruikt te laten.

En het hogere stroomverbruik dan een harddisk. Hoewel de eerste ssd's net zuiniger waren geldt dat vaak niet meer voor de recente (snellere) modellen.

Verder heeft een ssd alleen maar voordelen.

Op zich is het dus niet zinloos om een laptop met hdd te kiezen. Zeker niet als de rest van de specs er veelbelovend uitzien.

En daarbij, een hdd is zo vervangen door een ssd als het echt moet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook aan jou de vraag: Is het plaatsen van een SSD-schijf zelf te doen in een LapTop? Of bestaan/komen er externe SSD-schijven?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aan een externe ssd-schijf heb je niet zoveel (echter als je het echt zou willen, zou je die zelf wel kunnen maken). In de meeste laptops is een hdd of ssd vervangen een fluitje van een cent. Als je voorzichtig met de hardware omgaat en er zit opzij of onderaan de laptop een klepje met een harddiskicoontje dat je kan verwijderen, is er dus geen probleem. Bij sommige recentere laptops is het moeilijker geworden de hdd te vervangen omdat de toegang tot de harddisk ontbreekt. Dus om zeker te zijn eerst even controleren of je ergens op de laptop een klepje ziet zoals bijv. op deze foto: http://www.irisvista.com/tech/laptops/Toshiba-Satellite-P10/P10-P15-hdd-big/Satellite-P10-P15-remove-hard-drive-02.jpg
Het hangt er vanaf wat je met de laptop gaat doen en wat je wensen en eisen zijn ten aanzien van de snelheid. Als je een laptop gewoon voor normaal dagelijks gebruik, dus wat internetten, office enzo dan is een SSD niet echt noodzakelijk. Als je echter wilt dat alles supersnel op start en veel zware bewerkingen gaat doen, met video bewerking ofzo, dan kan het zeker nuttig zijn. Maar zinloos is het zeker niet om nog gebruik te maken van een normale HDD. Later een nieuwe SSD kopen en zelf inbouwen kan ook, maar dat is wat meer werk en je hebt meestal al een Windows installatie voor-geinstalleerd staan, dus na de inbouw zal je wel via een USB of DVD Windows moeten installeren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hou het eenvoudig en kloon de windows-installatie gewoon naar de ssd. En bij videobewerking gaat het meestal om grote bestanden. Daarbij heeft een ssd net minder voordeel.
Mijn eigen laptop moet veel in/uit slaapstand komen. Met een HDD duurde dit 10+ seconde. Met een SSD 1-2 seconde. Als je een nieuwe laptop gaat kopen waarin al een SSD zit kom je meteen in het hoge segment ook al heb je daar soms helemaal geen behoefte aan.

Ik weet niet wat je budget is maar als je bijv. een laptop wil van 500 euro kan je daarbij gewoon los een SSD schijf kopen. Als je een kennis hebt met verstand van computers kan die de harde schijf die met de laptop meekomt klonen (1 op 1 overzetten) naar je SSD waardoor je ook nog is niets opnieuw hoeft te installeren. Dit kunnen ze waarschijnlijk ook bij de computer winkel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Allereerst, een SSD is geen HDD.
De meeste laptops hebben gewoon nog een HDD, dit is veel goedkoper en gaat langer mee. Een SSD slijt sneller, een SSD word daarom vaak gebruikt als opstartschijf, een SSD leest en schrijft namelijk sneller. Maar een HDD blijft langer goed, maar is langzamer dan een SSD. Als je een laptop neemt met een opstart SSD, en een HDD voor de data is dat ideaal, maar alleen een SSD zou ik persoonlijk afraden.

De snelheid van de laptop word niet volledig bepaald door de HDD/SSD, maar dat zijn vooral de andere onderdelen, een laptop met de juiste SSD configuratie is heel duur. Laptops voor alleen internet gebruik, zoals een chromebook, hebben vaak standaard een SSD, omdat er toch geen data wordt opgeslagen, het wordt dan alleen gebruikt om te lezen.

Conclusie:
Nee, een laptop met een HDD en geen SSD heb je misschien zelfs langer plezier van dan een laptop met een SSD en geen HDD. Bovendien is de kwaliteit/prijs verhouding veel hoger bij een laptop met alleen een HDD, SSD is namelijk heel erg duur.

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn antwoord!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ideaal is inderdaad een opstart ssd en een hdd voor data. Maar om nou meteen een ssd alleen af te raden? Neem gewoon een ssd waar je 10 à 20% van ongepartitioneerd laat. Dan kunnen de wear leveling algoritmes hun werk heel goed doen. En dan gaat de ssd lang genoeg mee en bij normaal gebruik net zo lang als een hdd. (werd reeds in diverse tests bewezen). Dat tegenwoordig een ssd als opstartschijf wordt aangeraden en een hdd voor data is niet (meer) zozeer omdat de ssd sneller zou slijten maar wel omdat de ssd duurder is en er bij (grote stukken) data minder snelheidswinst wordt gemaakt of dat dit minder uitmaakt. In werkelijkheid zal je aan een laptop met ssd langer plezier beleven omdat je zo de hdd als bottleneck wegneemt. De laptop blijft dus langer voldoende presteren. De angst voor het prestatieverlies of kortere levensduur van de ssd-schijf na x aantal schrijfcycli is ongegrond. In werkelijkheid zou je de ssd gemiddeld 1500 keer volledig moeten beschrijven wil je de prestaties zien inzakken. Geen enkel normaal gebruik haalt dat.