Kan weer eens niet in Windows XP komen?

Mijn 2e pc met Windows XP erop, start niet meer. Ook niet in de "veilige modus". Zal wel weer 1 of ander virus opstaan, maar om het eraf te krijgen, moet ik wel eerst Windows binnen zien te komen. Een opstartdiskette heb ik niet.
Als ik Windows XP nu opnieuw installeer, kan ik dan wel binnenkomen? Raak ik dan alle gegevens die op de harde schijf staan kwijt?
Wie kan mij helpen...?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (6)

Ik denk wel dat je opnieuw zult moeten instaleren en ja dan ben je alles kwijt. Zet in het vervolg een virusscanner op je pc voortkomt een hoop ellende
13 jaar geleden
Nee, wanneer je Windows XP intalleert OVER de oude heen, dan blijft alles erop... Maar als je pech hebt inclusief het virus.

Probeer eens wat andere opties. In het F8 opstart scherm, waar je voor "safe mode" kunt kiezen, is ook een optie "laatste modus die nog wel werkte", en nog zo een paar.
Ook kun je op een andere PC een opstartdisk maken. Daarmee zal niet alle hardware werken, maar kom je wellicht wel binnen op windows.

Probeer eens http://malwarebytes.org/ ... scan daar ook snel je eerste PC mee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een cd hebt van je windows xp, kan je opstarten van cd. ( wel in de bios aanpassen) je laat de cd doorstarten tot je een tweede scherm krijgt waar je kunt kiezen tussen herstellen en opnieuw installeren. Kies hier voor herstellen en je kan zonder verlies van gegevens weer je pc gebruiken. Mits er uiteraard niets defect is en het puur softwarematig is. Ga voor je dit probeert met je 1ste pc deze stappen even na op internet, waar voldoende fora zijn waar dit beschreven is. Succes. Bron alvast meegestuurd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je je windows installatie op dezelfde partitie hebt staan als waar je daat staat (Alles op C) levert het verwijderen van windows ook het verdwijnen van je data op. Dus met een installatie diskette gaat het niet lukken.

Echter, Ubuntu live kan je gebruiken om je computer op te starten. Dan kan je -als je bv een losse externe schijf hebt- gebruiken om alle data van de computer te redden. Daarna windows opnieuw installeren en je data weer van de externe schijf copieren (Terwijl je uiteraard een up-to-date virus scanner mee laat kijken!).

Er is momenteel een heel hinderlijk virus, wat niet met bestaande scanners noch met malware bytes weg te krijgen is, oa omdat het zich in het registry plaatst & in je 'vorige versies'van windows. Uiteindelijk ben ik het met bovenstaande methode kwijt geraakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan ook de harde schijf in een andere computer als slave hangen en vandaar alles kopieren wat je nodig hebt en evt. bestanden repareren die kapot zijn of ontbreken.

Als je geen tweede PC hebt, kan je evt. (het liefst op een tweede partitie of andere harde schijf) XP installeren en vandaar de bestanden repareren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi, je kunt gewoon je xp-cd in je pc doen en dan opnieuw opstarten in het menu zie je dan op een gegeven moment systeem herstellen. deze kiezen en XP wordt gerepareerd zonder data verlies.