Is er een keuzescherm mogelijk bij opstart(2ssd schijven met apart windows 10)?

Ik heb 2 aparte ssd schijven met op elke schijf windows10 geïnstalleerd. Nu moet ik bij opstarten elke keer naar de bios om daar te kiezen met welke schijf ik verder wil opstarten. Mijn vraag: is er een keuzescherm te verkrijgen bij het opstarten van mijn pc zodat ik direct kan kiezen welke windows10 op de betreffende ssd kan opgestart worden?
In een systeem met 1 schijf en verschillende partities met daarop meerdere windows installaties(dualboot) zie je zo"n opstartscherm wel.
dank voor evt. antwoord.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.4K
LeonardN
5 jaar geleden
Je kan als je het goed installeert idd een dualboot keuze krijgen, maar wat je nu kan doen is even de bootoptie-knop vinden. Vaak iets als F10,F11,F12. Dat is veel vlotter dan de BIOS iig. Of je het nu nog zo kan maken dat je een dualboot keuzemenu kan krijgen vraag ik me af.
Wellicht dat je met https://neosmart.net/EasyBCD/ achteraf nog kan wijzigen
Hier staat in het Nederlands uitgelegd hoe een en ander werkt
https://www.schoonepc.nl/nieuwsbrief/multiboot_systeem_opzetten.html

Antwoorden (1)

Ja, zeer makkelijk, windows had dit er vroeger standaard opzitten, dualboot, maar verwijderd in windows 10.
Ik gebruik Easy BCD daarvoor, aangezien ik altijd een externe HD gebruik als ik aan het klussen ben op mijn pc.
Heb je ook even een URL bijgedaan hoe het werkt.