wat is mirroring precies, is dat nuttig/zinvol als je backups wilt maken?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.backup4all.com/kb/backup-types-115.html Hier een goede uitleg tussen de verschillen. Stel je dat 100 bestanden hebt. Daar maak je een back-up van. Nu verander je 1 bestandje (je voegt tekst toe). Wat wil je nu? 1 Dat zowel de eerste backup blijft EN de nieuwe verandering ook opgeslagen wordt. 2.Dat alleen de nieuwe verandering opgeslagen wordt. 3 Dat na verloop van tijd alleen nog de verandering blijft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De vraag welke type back-up het handigst is, ligt aan wat je wensen zijn en wat je hebt qua capaciteit.

Het beste antwoord

Een mirror back-up is identiek aan een volledige back-up, met het verschil dat bestanden niet gecomprimeerd worden en niet beveiligd kunnen worden met een wachtwoord.
Een mirror back-up wordt gebruikt om een exacte kopie te maken van de back-updata. Het grootste voordeel is dat de data direct toegankelijk zijn met Windows Verkenner en dat je dus bij een crash niet afhankelijk bent van een (onbruikbaar) backupprogramma.
Daarnaast gaat een mirror-backup snel omdat het bestanden en mappen niet gecomprimeerd hoeven te worden.
Een nadeel is dat deze methode natuurlijk meer schijfruimte gebruikt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Persoonlijk vind ik een mirror backup handig, ik kopieer m'n data elke nacht automatisch met een "XCOPY"-batchfile naar een usb-stick.

Toegevoegd na 23 uur:
Backupdata: de data die gebackupt moeten worden.
SimonV
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben het niet eens met de gegeven reacties en antwoord. Een mirror-backup is geen back-up! Een mirror en een back-up zijn twee verschillende dingen, wat allerlei onbetrouwbare websites ook mogen beweren. Zie de wel betrouwbare link ("Mirroring Is Not Backup"). Spiegelen geeft een exacte kopie van de data op een gegeven moment. Zodra een bestand corrupt raakt, of je hebt een versie van een bestand waarin je bijvoorbeeld per ongeluk iets teveel data hebt verwijderd (je hebt bijvoorbeeld in een Word-document een zin geselecteerd in plaats van een woord), en je voert mirroring uit, dan ben je de correcte versie kwijt. Goede back-upsoftware biedt dan ook altijd de gelegenheid om terug te gaan in de tijd.
Theoretisch zou het allergemakkelijkst zijn bij wijze van spreken elke seconde een back-up van je systeem te maken. Je kunt dan alles terugzetten vanaf elk gewenst tijdstip. Dit zou natuurlijk een zeer grote belasting van het systeem vergen en een zeer grote opslagruimte. Grofweg zijn er twee manieren om flink op deze factoren te besparen: de incrementele backup en de differentiële back-up.
Bij een differentiële backup heb je de data in het begin en wordt berekend wat het verschil (de zgn. delta) is met de data wanneer je een vervolgbackup maakt. Dat maakt terugzetten/herstellen heel gemakkelijk, wanty je hebt maar met twee sets bestanden te maken.
De incrementele back-up berekent steeds het verschil tussen de vorige incrementele backups en de huidige back-up. Je kunt dan dus heel precies aangeven van welk tijdstip je de situatie wilt terugzetten. Mijn advies zou zijn software te gebruiken, die incrementele back-ups maakt zonder dat je er als gebruiker last van hebt. Zo werkt bijvoorbeeld CloudStation op de Synology Disk Station. Zodra een bestand wordt bewerkt, slaat CloudStation de nieuwste versie op, maar je kunt ook standaard tot 30 versies terug op. Of bijvoorbeeld op Windows het nog altijd betrouwbare en gratis Cobian Back-up versie 11 Gravity. Om kort te gaan: nee, een mirror-back-up is alleen gunstig als je snel je systeem wilt kunnen terugzetten, maar kan niet dienen als betrouwbare back-up. Dit is niet alleen gebaseerd op uitvoerige bestudering van de werking van back-ups, maar ook op eigen ervaring.
Wie zegt dat mirroring back-up altijd naar volle tevredenheid heeft gewerkt, is als degene die zegt dat roken niet gevaarlijk is omdat z/hij na 50 jaar nog nooit ergens last van heeft gehad. Toegevoegd na 4 minuten:
Nog zo'n wijsheid:
"één back-up is geen back-up" Bronnen:
- http://www.cobiansoft.com/cobianbackup.htm
- http://www.acronis.com/en-us/resource/tips-tricks/2004/mirroring-is-not-backup.html
- http://www.photofacts.nl/fotografie/rubriek/software/je_fotos_veilig_back-uppen_met_crashplan.asp
SimonV
8 jaar geleden
"Eén back-up is geen back-up": dat klopt als een bus.
Door regelmatig een mirror plus ander type backup te maken combineer je de voordelen van beide.

Andere antwoorden (1)

Mirroring is het maken van een exacte kopie van je bestanden. Mirroring is daarom niet handig of zinvol als je een back-up wilt maken, maar eerder gevaarlijk. Corrupte of beschadigde bestanden worden namelijk ook gekopieerd en goede bestanden worden bij het maken van de kopie overschreven. Mirroring en back-uppen zijn twee verschillende zaken, zie bron.