Hoe kan ik veilig mijn MacBook opschonen?

Ik merk de laatste tijd dat mijn Mac vaak aan het laden is (ik hoor de harde schijf krassen). Dit heeft hij voorheen nooit gedaan (ik heb de Mac nu zo'n anderhalf jaar), en hij wordt er ook een beetje trager van. Vooral Safari krijgt de laatste tijd moeite.
Is er een goed en vooral veilig programma waarmee ik ongebruikte bestanden op kan ruimen?

Het liefst een programma waar iemand ervaring mee heeft en mij ook kan vertellen dat het echt veilig is. Dan hoef ik niet mijn back-up weer over te schrijven.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Opschonen is echt niet de bedoeling met Mac OSX aangezien dit ook echt niet nodig is.
Pprogramma's die alle talen e.d. weggooien zullen alleen maar je mac instabiel maken.

Het lijkt me een punt om echt te gaan kijken wat de oorzaak is van het slomer worden van je mac:
1. Wat staat er allemaal tegelijkertijd aan?
Activiteitenweergave - wat staat er bovenaan als je sorteer op CPU en wat op fysiek geheugen?
2. Gebruik je met regelmaat Parallels of vmware om tegelijkertijd een windows-omgeving te draaien
(hier wordt je mac uiteraard echt sloom van)
3. Heb je per-ongeluk een virusscanner geïnstalleerd?