Computer wilt niet meer goed opstarten, na onverwachte uitschakeling?

Ik heb niet helemaal meegekregen wat er precies gebeurd is, maar dit is wat me ouders hadden gezegt:
me neefje was bij ons thuis en de pc stond aan en me neefje had vervolgens de verdeelstekkerdoos op uitgedrukt en nadat dat gebeurt is wilt hij niet meer goed opstarten.

Toegevoegd na 23 minuten:
In het begin kom ik bij scherm waarin staat Del voor run setup en tab voor display bios post message, vervolgens kom ik in zwart scherm waarin staat dat ik een toets moet aanraken om door te gaan, maar als ik wacht of een toets intik dan kom ik weer in volgend zwart scherm waarin staat: Boot and select proper Boot device, Insert boot media in selected boot device and pres a key _

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Das mooi, maar niet meer goed opstarten is een ruim begrip, geef nauwkeurig aan wat er wel of niet gebeurd. B.v. Piept de pc, Zie iets op het scherm, zo ja wat.

Het beste antwoord

Ik denk dat door de plotselinge stroomuitval je harde schijf een dusdanige optater heeft gehad dat deze zijn partitietabel of masterbootrecord heeft beschadigt.
En dat op die manier de computer de harde schijf niet meer ziet of herkent.
Gewoonlijk zou hij dan een andere foutmelding geven, maar niet elke computer is gelijk of geeft de zelfde meldingen.

Zou als eerste beginnen de bios in factory default te zetten.
En kijken wat ze dan doet, biedt dat geen soelaas
dan kan een eventuele herstel cd/dvd hierin mischien redding brengen.
Doch soms zijn er hardere maatregelen nodig, dan kan je eventueel teruggrijpen op Hirens boot cd/dvd
http://www.hiren.info/pages/bootcd

Hier staan allerlei tooltjes op om een onwillige pc of schijf toch nog gangbaar te krijgen.

Soms wil het nog wel eens zo zijn dat met wat geluk zelfs je data nog behouden blijft.

Maar let wel, als een harde schijf éénmaal een opdoffer heeft gehad, maak dan een goede systeembackup en hou er rekening mee dat de schijf eerdaags weer kuren kan gaan vertonen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit betekent dat je computer de harde schijf niet kan vinden waar Windows op staat, of dat de schijf (ernstig) beschadigd is.

1 van de redenen waarom de disk niet gevonden kan worden is omdat er ergens nog een USB stick, of een geheugenkaartje of een CD in de PC zit waarvandaan hij probeert op te starten.

Als dat het niet is, druk dan inderdaad op Del om in het BIOS te kijken of je harde schijf herkend wordt, en als eerste boot device is aangewezen.
gvrox
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord, het bovenste klopt idd dat hij windows niet gevonden kan worden. Maar er zit nergens een cd of usb nog in... hij word morgen/overmorgen nagekeken door een kennis. bedankt voor het antwoord
Als ik jou was zou ik een opstart disc zoeken als je die niet hebt en dan (uit mijn hoofd) F2 als je hem aanzet en dan kun je kiezen vanuit waar je pc opstart dan kies je de CD diskette als het niet F2 is is het een van de andere F toetsen