hoe zet ik mijn computerlicht donkerder?

Op mijn Windows 7 pc is mijn beeldscherm in de avond te fel, hoe kan ik dit donkerder zetten?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
14.6K
LeonardN
5 jaar geleden
Bedoel je met PC, een desktop?
Zo ja welke monitor heb je?
Zie je op die monitor een knop met een zonnetje?
Welke videokaart heb je?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Gebruik Night Shift variant voor Windows 7, bij Windows 10 vanaf fall update heb je Night Light, dit zorgt ervoor dat op een gezette tijd vanzelf het scherm naar een comfortabele stand gaat, beetje blauw eruit en wat gedimmed. Werkt perfect onder OSX en Windows 10, voor Windows 7 moet je even iets installeren, maar Google is je vriend.
Reddie
5 jaar geleden
In plaats van donkerder kun je het ook lichter maken.
Ik bedoel met een bureaulamp.
Je pupillen vernauwen zich dan tot dezelfde opening als over dag.
Dat scheelt een hoop gesjoemel met knopjes en software.
LeonardN
5 jaar geleden
@Reddie
Dat is wel een praktische oplossing, maar ik weet niet of het een hele goede is. Ik heb wel eens begrepen dat mensen 's avonds minder licht zouden moeten ontvangen. Wat jij voorstelt is juist sjoemelen met NOG meer licht dan je op natuurlijke wijze binnen zou krijgen, als je snapt wat ik bedoel.
Reddie
5 jaar geleden
@LeonardN
"dat mensen 's avonds minder licht zouden moeten ontvangen"
Dat geldt alleen voor een paar mensen met specifieke slaapproblemen.
In zijn algemeenheid is dat onzin.
Net als 0% suiker toegevoegd, micellair water, 200g groente per dag, 40g vezels per dag, en nog een eindeloze rij.

Antwoorden (4)

Onderaan je monitor zitten verschillende drukknopjes.
Bij mijn beeldscherm heb ik er 4 links van het aan/uit lichtje. Eentje is aan/uit knop daarnaast 3 waarmee je de felheid van het licht kan veranderen. Het is even uitzoeken, maar het lukt je wel. Succes hoor!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dat gaat met de Fn-toetsen. Je klikt eerst linksonder op de knop waar in het rood Fn op staat, en dan toets je daarbíj in waar op de andere toetsen met rode tekentjes een zonnetje met een pijltje naar beneden staat. (En de toets met het pijltje naar boven gebruik je de volgende keer om het scherm weer helderder te maken).
------------------------------------------------------------------------------
En een andere manier, iets omslachtiger, is door via de Instellingen die van het Beeldscherm op te zoeken en daar het schuifje van de Helderheid naar links te verplaatsen.
Toegevoegd op 09 juni 2018 21:08: tekst
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Voor zover ik het nu begrijp zijn beide methodes in Windows 7 die jij beschrijft enkel voor laptops te gebruiken.
Als je een laptop hebt kan dat met de FN toets of via Energiebeheer:

Klik op Energiebeheer in het Systeemvak. Dit pictogram ziet eruit als een batterij. Of druk op de Windowstoets en tik Energiebeheer in.
Klik op de link 'Helderheid van beeldscherm instellen'. Hiermee open je het venster van Energiebeheer.
Klik hier als je niet over deze optie beschikt wanneer je op de knop Energiebeheer klikt.
Gebruik de schuifregelaar onderaan. Dit zal de helderheid van je scherm aanpassen.

Met een desktop en een extern scherm

Je monitor heeft hardware knoppen voor helderheid, of je kan in het menu van je monitor de instelling brightness/helderheid verlagen.
Je kan ook een los stukje software gebruiken zoals https://justgetflux.com/ of je kan de helderheid van in de software/driver van je videokaart regelen.
---
!!! Veel oplossingen werken alleen op een laptop, ook diegenen die via Windowsinstellingen verlopen. Als je PC zegt lijkt dat te gaan over een desktop !!!
Toegevoegd op 10 juni 2018 09:07: tekst
5 jaar geleden
Ritsuka
5 jaar geleden
Flux gebruik ik, is even wennen, maar wel fijn.
Zoals de eerdere antwoorders al aangaven, zijn er meerdere manieren om de helderheid van je beeldscherm aan te passen. De meeste zijn afhankelijk van wat je hardware is (laptop of desktop, indeling van je toetsenbord e.d.).
Wat altijd werkt is het volgende:
Je gaat naar je startmenu en kiest aan de rechterkant (in de donkerblauwe balk) voor "configuratiescherm".
Vervolgens kies je in het rechter rijtje voor "Vormgeving en persoonlijke instellingen". Je kiest dan "beeldscherm" en komt vervolgens in een scherm, waarbij je alle beeldscherminstellingen kunt wijzigen. De derde optie, aan de linkerkant, is "Helderheid aanpassen".
Plaatje bij antwoord
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Werkt dit bij jouw op Windows 7?
Heb je een laptop?
AnnBoo8146
5 jaar geleden
Wat ik heb beschreven is de werkwijze in Windows 7. De schermafbeelding is ook een scherm uit Windowns 7.
Zelf werk ik nu met een laptop met als besturingssysteem Windows.
LeonardN
5 jaar geleden
https://prnt.sc/jtex8n
Dat is ENKEL de werkwijze in Windows 7 als het een LAPTOP betreft. Als het een desktop is, ontbreekt die optie zoals je kan zien in het screenshot (net als dat accu-opties ontbreken bij een desktop).