Hoe stel ik een Samsung 4k monitor als 2k monitor in?

ik heb een Samsung LU28e590DS/EN 4k monitor en een macbook pro 15 inch mid 2014. het probleem is als volgt,

in MacOS heb ik een verversing van 30hz, in 4k. nou heb ik hem ingesteld als schaling met een resolutie van 1920 x 1080 (Full HD). het probleem is echter dat dit schaling is; het is geen werkelijke resolutie van full hd, het beeld is alleen geschaald.

als ik bootcamp windows 10 gebruik, kan ik bij beeldscherm instellingen hem daadwerkelijk op full hd zetten; dan is het scherm ook 60hz, waar me het allemaal om gaat. (momenteel zit ik in windows op 2k resolutie volgens mij, wat ook nog steeds op 60hz werkt)

nu is mijn vraag; kan ik in mac os het scherm ook daadwerkelijk op 1080p of 2k zetten, zodat ik die 60hz wel kan halen. of mijn resolutie daar uiteindelijk wat op achteruit gaat maakt me niet gek veel uit, ik vind een "traag" beeldscherm vervelender.

zie foto voor meer info. let hier bij op rechtsonder (scherm informatie) en de schaling in mac os (in het midden)

Picture for question
2.2K
LeonardN
6 jaar geleden
Hoe heb je je scherm aangesloten? HDMI of DP?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heb je option + scale nog eens indrukken al geprobeerd? Hiermee wordt de lijst met ondersteunde resoluties uitgebreid en kun je hopelijk 1080/60 kiezen
LeonardN
6 jaar geleden
Wat gebeurt er eigenlijk als je "standaard voor beeldscherm" kiest?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dan leest OSX het EDID uit van je scherm en kiest dan voor de maximale resolutie.

Antwoorden (1)

Dat zou met DisableMonitor moeten lukken een freeware programma voor MacOS welke meer opties geeft voor aangesloten monitoren:

http://notebooks.com/2016/02/07/change-macbook-screen-resolution-manually/

https://github.com/Eun/DisableMonitor

Toegevoegd na 24 minuten:
Lees even de objectie van buurmannetje eer je hier aan begint.

"Da’s weer zo’n rottige hack die een EDID injecteert en OSX een monitor voorhoudt die alle resoluties ondersteunt, hier kom je lastig van af omdat het EDID nooit weggegooid wordt naderhand bij de-installeren."
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Da's weer zo'n rottige hack die een EDID injecteert en OSX een monitor voorhoudt die alle resoluties ondersteunt, hier kom je lastig van af omdat het EDID nooit weggegooid wordt naderhand bij de-installeren.
LeonardN
6 jaar geleden
Wat ik pas vreemd vind is dat MacOS niet gewoon meerdere resoluties aanbiedt. En dat je dus enkel via scaling opties kan werken. Dan vraag je ook om dergelijke hacks die je gewoon de mogelijkheden geven die de monitor geeft in mijn ogen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Wat ik pas vreemd vind is dat MacOS niet gewoon meerdere resoluties aanbiedt. " Ja, dat is de filosofie van OSX waar ik ook niet gecharmeerd van ben maar als je 'option' toets inhoudt en op "scale" klikt komen er ineens meerdere resoluties. OSX wil voor je denken maar maakt niet altijd de juiste keuze.