Hoe open ik een .doc bestand op mijn pc met Windows-7 ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5.6K
LeonardN
6 jaar geleden
Probeer eerst:
rechtermuisklik op het bestand
"Openen met...."
Wordpad Als dat niet lukt (wat ik gok) ga dan naar mijn antwoord.

Antwoorden (2)

Dat kan bijvoorbeeld met http://www.freefileviewer.com/ en anders staan er hier nog een keur van mogelijkheden.

https://www.webwijzer.nl/software/hoe-kan-ik-doc-docx-en-docm-openen.html

DocsPal
DocsPal is een online viewer die ook DOC em DOCX bestanden kan openen: na uploaden wordt een document direct getoond. Bewerken is niet mogelijk. Je kunt het bestand wel printen of omzetten naar een ander bestandstype.
Platform: Online.
Taal: Engels.
Gratis: Ja. Geen registratie nodig.

Docs viewer (Android)
Deze app van Google is geschikt om allerlei documenten snel te openen op Android apparaten. DOC en DOCX bestanden kunnen hiermee worden geopend, maar niet worden bewerkt. Omdat de documenten worden geupload naar Google Drive/Documenten heb je wel een internetverbinding nodig.
Platform: Android.
Taal: Nederlands.
Gratis: Ja. Google account nodig.

Microsoft Office apps
De vroegere Word viewer van Microsoft wordt vervangen door apps:
Voor Windows 10: Word Mobile
Voor iOS: Microsoft Word
Voor Android: Microsoft Word
Hiermee kunnen DOC en DOCX bestanden worden geopend, geprint en gekopieerd op toestellen zonder Office. Het is niet mogelijk om de documenten te bewerken.
Taal: Nederlands.
Gratis: Ja.
DOC EN DOCX OPENEN EN BEWERKEN
Google Documenten
Met Google Documenten - onderdeel van Google Drive - kunnen alle soorten Office documenten en sjablonen worden geopend, zoals doc .docx, .docm .dot .dotx en .dotm. Je kunt de documenten ook bewerken en downloaden in verschillende bestandstypen.
Voor Windows en Mac OS: Google Documenten
Voor Android: Google Documenten
Voor iOS: Google Documenten
Taal: Nederlands.
Gratis: Ja. Google account nodig.

LibreOffice
Het gratis kantoorpakket LibreOffice ondersteunt alle Office documenten, zoals .doc .docx, .docm .dot .dotx en .dotm. De documenten kunnen worden geopend en bewerkt, en zijn op te slaan in het oorspronkelijke bestandstype.
Platform: Windows (alle versies), Mac en Linux.
Taal: Nederlands.
Gratis: Ja. Open Source software.

Mac: Pages en iCloud
Pages is de standaard tekstverwerker van Apple, die aanwezig is op de meeste Mac computers. Hiermee kun je ook DOC en DOCX bestanden openen. De documenten kunnen worden bewerkt, en zonodig weer worden geëxporteerd in hetzelfde bestandstype. Ook Pages voor iCloud - de online opslagdienst van Apple - kan overweg met DOC en DOCX bestanden.

Toegevoegd na 13 minuten:
Er is ook nog een gekke theorie dat je het met Microsoft Word kan openen.
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
+ Lekker uitgebreid!
Het kan natuurlijk ook met Word zelf. ;-)
LeonardN
6 jaar geleden
Als iemand dat heeft, hoop ik niet dat iemand het vraagt, en als je het niet hebt ga ik er niet vanuit dat iemand het even aanschaft om 1 bestand in te lezen. Maar ik zal hem er bij zetten.
SimonV
6 jaar geleden
Nee, dat was ook mijn gedachte.
Je kan het openen met WordPad. Dat zit standaard al bij Windows 7
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
Proefondervindelijk heb ik geconstateerd dat dat niet altijd het geval is. Heb zelf met LibreOffice een .doc-bestand gemaakt en het opent wel maar is complete onzin als je het opent.
grasmaaier
6 jaar geleden
Ik heb toevallig gisteren nog een .doc bestandje geopend met Wordpad en dat werd gewoon goed weergegeven.
LeonardN
6 jaar geleden
https://answers.microsoft.com/en-us/msoffice/forum/msoffice_word-mso_other-msoversion_other/wordpad-on-windows-7-cant-open-doc-files/23b082b7-da4d-4baf-af05-f2b514030b9e Klik op replies om te zien dat dit een bekend probleem is. Weet je zeker dat je niet een .docx-bestand hebt geopend? Dat kan namelijk wel (zoals in de replies staat en ik zelf ook nog even getest heb).
grasmaaier
6 jaar geleden
Het was echt een .doc , niet een docx. Maar was wel de eerste keer dat ik wordpad gebruikt heb. Normaal gebruik ik Open Office.
LeonardN
6 jaar geleden
Download maar en probeer maar te openen in Wordpad.
https://drive.google.com/file/d/1nMqydGePPvVB1L7SlmvXuOnSpusrR1e8/view (Googledrive leest hem wel goed in, Wordpad bij mij niet)
grasmaaier
6 jaar geleden
ja deze word bij mij ook niet goed weergegeven.
Maar dit is ook geen simpele tekst. Hier heb je verschillende lettertypes gebruikt en het is vet gedrukt.
LeonardN
6 jaar geleden
Ja en? Het werkt dus niet in veel gevallen, want ik weet niet of je wel eens een tekst aanmaakt, maar dan gebruik je weleens meerdere lettertypes/groottes en vetdrukkingen etc. Maar oke challenge accepted: https://drive.google.com/open?id=1nMqydGePPvVB1L7SlmvXuOnSpusrR1e8 Arial zonder vet , standaarder dan dat is het niet te vinden.
grasmaaier
6 jaar geleden
Deze doet het ook niet hier.
Ok dus wordpad is geen aanrader.
LeonardN
6 jaar geleden
Nee, en GoogleDrive wel, wat op zich een enorme faal is aan de kant van MS in mijn ogen. MS Wordpad leest het niet meer in (deed dat wel onder de XP-variant), maar concurent Google heeft er 0 problemen mee.