Ik heb een acer Aspire R11 met 32 gigabite geheugen. Nu is het zo dat mijn harde schijfruimte steeds kleiner wordt. Weet iemand hoe dit kan komen?

Ik begrijp dat de harde schijf ook wisselt van grootte door tijdelijke bestanden en cookies, maar dat de harde schijf steeds kleiner wordt, dat snap ik niet. Ik kan zelf niet achterhalen wat hiervan de oorzaak is. Is er iemand die hier duidelijkheid over kan geven? En ook hoe ik eventuele verloren ruimte weer terug kan krijgen? CCleaner en Treesize heb ik al gebruikt, maar levert weinig op.

Weet jij het antwoord?

/2500

Je kunt het proberen te achterhalen met "GParted". Download via http://gparted.org/ een ISO file en brandt die op een schijf of USB-stick. Daarmee de Aspire opstarten en je ziet dan een grafische voorstelling van je HD. Misschien dat het dan duidelijk wordt of er echt iets aan de hand is. Je kunt met GParted de hele HD overhoop halen, dus wees voorzichtig. Toegevoegd na 2 uur: Nee alles engels, het is zelfs Linux... Je ziet een balk met daaronder: -dev = device en sda1 = de Harde schijf, daarachter ntfs en dat is de ruimte t.b.v. Window's. (Heel misschien is het Vat32 i.p.v. ntfs.) Als alles goed is, dan zijn er geen stukken met een andere code dan ntfs. Al wordt er vaak een stuk als extended aangegeven, niks aan de hand als dat ook ntfs is. Wel staat er soms helemaal aan het einde een klein stukje "unallocated" Dat is de ruimte die Windows niet kan gebruiken, maar het moet echt piepklein zijn. Ten slotte zie je ook hoeveel ruimte van de HD in gebruik is "used" en niet in gebruik "unused". Door Google te laten zoeken naar gparted en dan plaatjes te kiezen, zie je voorbeelden hoe het er uit zien.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100