Ik heb een acer Aspire R11 met 32 gigabite geheugen. Nu is het zo dat mijn harde schijfruimte steeds kleiner wordt. Weet iemand hoe dit kan komen?

Ik begrijp dat de harde schijf ook wisselt van grootte door tijdelijke bestanden en cookies, maar dat de harde schijf steeds kleiner wordt, dat snap ik niet. Ik kan zelf niet achterhalen wat hiervan de oorzaak is. Is er iemand die hier duidelijkheid over kan geven? En ook hoe ik eventuele verloren ruimte weer terug kan krijgen? CCleaner en Treesize heb ik al gebruikt, maar levert weinig op.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Gparted is een losstaand programma, waarmee de een PC opstart en heeft dan niets te maken met programma's op de harde schijf. (Het is een linux-programma, maar omdat je alleen Gparted opstart, heb je met Windows noch met Linux iets te maken.)

Antwoorden (1)

Je kunt het proberen te achterhalen met "GParted". Download via http://gparted.org/ een ISO file en brandt die op een schijf of USB-stick. Daarmee de Aspire opstarten en je ziet dan een grafische voorstelling van je HD. Misschien dat het dan duidelijk wordt of er echt iets aan de hand is. Je kunt met GParted de hele HD overhoop halen, dus wees voorzichtig.

Toegevoegd na 2 uur:
Nee alles engels, het is zelfs Linux...
Je ziet een balk met daaronder:
-dev = device en sda1 = de Harde schijf, daarachter ntfs en dat is de ruimte t.b.v. Window's. (Heel misschien is het Vat32 i.p.v. ntfs.)
Als alles goed is, dan zijn er geen stukken met een andere code dan ntfs. Al wordt er vaak een stuk als extended aangegeven, niks aan de hand als dat ook ntfs is.
Wel staat er soms helemaal aan het einde een klein stukje "unallocated" Dat is de ruimte die Windows niet kan gebruiken, maar het moet echt piepklein zijn.
Ten slotte zie je ook hoeveel ruimte van de HD in gebruik is "used" en niet in gebruik "unused".

Door Google te laten zoeken naar gparted en dan plaatjes te kiezen, zie je voorbeelden hoe het er uit zien.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoi Dennetak, Bedankt voor je reactie. Ik ga het proberen. Ik heb niets te verliezen. Is er ook een Nederlandstalige handleiding bij?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoi Dennetak. Is dat programma ook voor windows? Omdat je zegt dat het Linux is?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoi Kwekkie1982, Weet niet waarom je geen baat had gehad van TreeSize - laatste versie 4.02 - want die kan ook alles in een grafische voorstelling geven. Je kunt meteen zien welke mappen de grootste ruimte innemen. Ga die dan verkennen en neem een screenshot
van de resultaten.
Neem bv een screenshot vandaag en na 1 of 2 dagen weer een en vergelijk ze met elkaar De map met de vergroting - dezelfde map dus - is waar de toevoeging is.. Het vereist wel kennis wat je al of niet kunt verwijderen zonder dat je het systeem beschadigd. Heb je toevallig een backup programma lopen die elke dag een backup maakt? Backups moeten bij voorkeur op een externe schijf gezet worden zodat je bij falen van interne schijf je backup behoudt. A propos - Je zou je benaming van geheugen willen veranderen..Een harde schijf wordt niet aangeduid met geheugen. Geheugen (RAM) is tijdelijk - en komt als geheugen modules, terwijl een harde schijf meer permanent is.. Je hebt helemaal geen CD nodig voor dit soort dingen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Geeft TreeSize ook aan of er een deel van de HD "verdwenen" is? Of anders gezegd, wat de oorspronkelijke grootte -volgens Windows berekening- zou moeten zijn en de aangetroffen grootte?
(Sommig malware pikt namelijk een deel van de HD in en is dan verder onzichtbaar. Een virusscanner moet zo'n hufter namelijk grijpen als hij binnenkomt, later is hij min of meer onzichtbaar. Het is al een hele oude grap, maar oude wijn wil nog wel eens in nieuwe zakken gaan.)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Dennetak
(Fijn "handle"..) Nee, niet in zozeer als jij bedoelt, maar TreeSize geeft wel normaal onzichtbare of ontoegankelijke mappen en bestanden aan. b.v. System Volume Information map is normaal niet zichtbaar of toegankelijk maar wel in TreeSize. - beide ... Je hebt gelijk wat betreft verborgen viruses,
maar betere virusscanners zoeken ook naar zg "rootkits" en is veiliger dan beide methoden - GParted of TreeSize voor iemand met beperkte ervaring. Veel "Windows gebruikers" staan vreemd tegenover Linux gebaseerde programmas.
vooral met schijf letters en meerdere partities. Ik heb GParted ook in mijn "gereedschap kist"
maar voor dit soort verkennen is dat nog niet nodig - mijn mening, maar waardeer ik jouw inzicht.