Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik software op een computer met lege harde schijf krijgen?

Hallo,

Ik heb een tijdje geleden voor wen tientje een computer kunnen kopen. Dit was dan wel een computer zonder besturingsprogramma of software. Omdat het een goedkope computer was wilde ik ook geen 60 euro uitgeven aan Windows 7 o.i.d. Ik heb nu dus gratis Ubuntu gedownload en op een cd gezet. Maar als ik hem in de cd-rom lezer doe en opstart gebeurd er niks. Er blijft staan; Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device.
Heeft iemand enig idee hoe de cd uit zichzelf opent?
Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste, Waarschijnlijk staat in de BIOS van de computer de CD-ROM niet als opstart device. Bij het aanzetten kan je vaak met de toets F2, DELETE, F10 of F12 in de BIOS komen. Eenmaal in de BIOS kan je vaak onder Advanced Options of onder Boot instellen welke apparaten van opgestart kan worden. Zorg er hier dan voor dat de CDROM speler op 1st Boot Device staat. Met vriendeljke groet, Marvin
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alleen bij F2 krijg ik "Enter CURRENT password". Bij alle andere functietoetsen krijg ik gewoon weer het reboot and select proper.........
Toch bedankt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
BIOS kan bescherm zijn door password. Hopelijk weet de vorige eigenaar het nog.... Soms kun je het resetten, hangt af van computermerk. NB Is die CD eigenlijk wel "bootable" ?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Je moet dan vaak in de BIOS instellen dat ie van de CD mag/kan booten.
Je komt de BIOS vaak in door na het aanzetten van je computer op of te drukken.
(Lees meer...)
Plaatje bij antwoord
escape
10 jaar geleden
Als de CD wel opstart in een andere machine dan zal je het wachtwoord uit het BIOS moeten verwijderen .
Doe het volgende : Trek de stekker uit het stopcontact en open de systeemkast .
Haal alle stroomstekkers van het systeem ( ook die op het moederbord zitten ) en verwijder de Knoopcel Batterij van het Moederbord. Kijk nu in de buurt van de Processor, daar zie je zogenaamde jumpers zitten ( zie foto ) Een jumper is voorzien van een opvallend kleurtje en bevind zich in de buurt van je Processor . Van die jumper is altijd 1 pootje "loos" op de andere twee pootjes zit de jumper . Zet nu de jumper op het vrije pootje en het pootje ernaast .Voorbeeld : de jumper zit op pootje 1 en 2 , deze wordt verplaatst naar 2 en 3 .Laat je systeem 24 uur zo staan ABSOLUUT NIET KORTER ! Zet daarna de jumper terug op de oude plaats , plaats de Cmos Batterij terug in de houder en sluit alle stroomkabels weer aan . Start het systeem op en je bent verlost van je Wachtwoord .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding