Welk besturingssysteem past het best bij mijn computer?

Ik heb een oude pc op mn kamer staan, hij draait nu voor geen meter, en loopt telkens vast, is op dit moment zwaar overbelast. Mijn vraag is welk besturingssysteem kan ik het beste op mijn pc zetten, zodat ik er iedergeval soepel op kan werken.

Specificaties:

Asus
Classificatie 2,6 :)
Processor AMD Sempron (tm) LE-1200 2,10 GHZ
Geinstalleerd geheugen ( RAM) 1GB ( 895 mb beschikbaar)
Type systeem 64bit besturingssysteem
Windows 7 Ultimate

Schijf C 1,49 GB van de 38,9GB beschikbaar ( draait mijn win7 op)
Schijf D 101GB van de 109GB beschikbaar

Videokaart ATI Radeon X1200 series

Ik wil graag het maximale uit deze pc halen,

In welke partities kan ik het beste mijn hardeschijf delen?
Welk besturingssyteem draait het beste hierop?
Kan ik beter terug stappen naar windows 7 32bits? of zelfs xp?

Hopelijk is er iemand die mij hier wat duidelijkheid in kan geven.

Groetjes Dennis.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je onder Windows zeven moet gaan zitten, praat je al snel over XP en lager. Daar kun je nog uit-ste-kend mee computeren, maar beslist niet meer op Internet. De vraag is dus wat je er nog mee wilt, en of het de moeite nog loont.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zou opteren voor Ubuntu of andere Linux smaak, wellicht Mint. Een PC gebruiken zonder internet is vandaag de dag een beetje een oxymoron, Windows XP of zelfs Vista wordt al een probleem (voor Vista begint ook al support weg te vallen onder browsers e.d.). Je HDD's zijn zo klein dat je er beslist geen partitie van moet maken. Naar 32bits gaan lost niks op. Je zou nog kunnen kijken of een investering in RAM wat is, of een SSD. En dan het besturingssysteem op de SSD zetten. https://tweakers.net/pricewatch/490925/samsung-750-evo-(retail)-250gb.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedenk wel dat met Linux je niet alles kan draaien wat je met Windows kan draaien.
redhouse
7 jaar geleden
Marleen, omdat XP niet meer wordt ondersteund betekent dat nog niet dat je er niet mee kan internetten.
Zou er geen bankzaken mee doen maar met een goede firewall, virus en antimalware ptogramma kun nog prima surfen.
macuser2000
7 jaar geleden
ik zou als ik jou was zoiets gebruiken als Lubuntu, Elementary Os of Zorin OS. dit zijn lichte besturingssystemen die volledig ondersteund worden qua browsers en zien er grafisch ook fantastisch uit

Antwoorden (1)

Ik zou hem op Windows 7 laten staan, want hoe nieuwer de versie, hoe meer funcies er zijn, en is de kans groot dat je laptop / pc het niet meer aankan en helemaal crasht.