Beter een verse installatie of klonen bij plaatsen SSD?

Goedendag,

Kun je bij het plaatsen van een SSD beter de huidige schijf klonen naar de SSD of beter een verse installatie doen en hier alles opnieuw installeren?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sowieso is er niks fijner dan een verse installatie in mijn ogen. Een HDD naar SSD kloon kan wanneer onjuist uitgevoerd kan voor problemen zorgen. Ik zou zelf altijd voor vers gaan. Klonen kost ook tijd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oké, bedankt. En hoelang duurt het ongeveer om Windows te installeren (Windows 7).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Meestal ben je binnen een half uurtje klaar. Installaties van progs afhankelijk van hoeveelheid en dan heb je nog wat win 7 updates. Meestal ben je binnen een paar uur wel klaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oké, fijn. En ik zet naast een SSD ook een HDD in de laptop (daar is ruimte voor), maar nu wil ik de data van de oude schijven op die nieuwe HDD zetten. Kan ik dan gewoon die oude schijven met een sata naar usb kabeltje aansluiten en dan alles kopiëren naar de nieuwe schijf?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oh, een laptop. En hoe zit het met de windows installatie dan? Heb je een DVD met windows later gekocht? Als je een WinDVD hebt zou ik het zo doen. Doe de SSD schijf in de laptop (HDD Eerst eruit :D)
Installeer windows
HDD in andere vak
Zet over wat je over wil zetten(maar wat? want het enige wat je over kan zetten is films/muziek/bestanden etc. en die zou ik vooral op de HDD laten staan).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mij leek het juist handiger om de SSD en de nieuwe HDD erin allebei in te plaatsen en dan vervolgens de oude schijven los aan te koppelen via usb. En vervolgens kun je alle data meteen naar de HDD verplaatsen (zoals je al beschrijft films/muziek/bestanden etc.). Maar die HDD die je beschrijft in de 3e regel, is dat de oude of de nieuwe? Als het de oude is, zou dat dus betekenen dat ik alles eerst over moet zetten naar de SSD en vervolgens de nieuwe HDD erin en dan weer alles overzetten naar de nieuwe HDD. Beetje omslachtig leek mij dit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oh wacht je wil een ook een nieuwe HDD erin, ipv je oude HDD hergebruiken als dataschijf. Dan nog kan twee keer overzetten sneller zijn dan USB>HDD.
Maar ik heb nog een mooiere: HDD oud=HDDo HDDnieuw= HDDn Plaats HDDn in vak 2.
zet de mediabestanden over (HDDo>HDDn)
Plaats SDD
Installeer windows Thats it. Geen USB nodig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of heb je er nu al twee schijven in zitten?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op het moment zitten er al 2 schijven in. Allebei van 500 GB. Ik ga dit upgraden met een SSD en één grotere HDD.

Het beste antwoord

Dit is afhankelijk van wat je er aan tijd en moeite in wilt stoppen. Klonen is de snelste methode waarbij je huidige installatie volledig wordt overgezet. Een voordeel hiervan is dat er voor jou niets veranderd en dat je kan doorgaan waar je bent gebleven. Het grote nadeel hiervan, en het voordeel van een verse installatie, is dat alle vervuiling mee verhuist. Een besturingssysteem wordt na verloop van tijd trager door allerlei vervuiling o.a. in het register maar ook allerlei temp. bestanden.
Bij een verse installatie begin je helemaal schoon. Wel kost dit veel meer tijd omdat je de PC weer opnieuw moet inrichten en al je programma's weer opnieuw moet installeren.