welke windows, 7 of 8.1, kan ik het beste nemen?

Mijn computer is 12 jaar en zelfs voor mij nu erg traag. Dus nu tijd voor een nieuwe, maar kom er maar niet uit welke versie windows ik moet nemen.
Qua gebruik past windows 7 het beste bij me + vind die tegels van de 8 versie er erg onaantrekkelijk uitzien en het lijkt me ook niet erg handig. Verder heb ik geen touch-scherm en ben niet geinteresseerd in het app-gedoe.
Maar de windows 7 loopt daarentegen al over 6 jaar af en heb begrepen dat windows 8 met wat aanpassingen als de 7-versie te gebruiken is, al is daar weer niet iedereen tevreden over.
Weet iemand mij in Jip en Janneke-taal uit te leggen wat nu precies het verschil is in werking van de beide versies, of is hier eigenlijk geen verschil in merkbaar behalve het uiterlijk?
Kun je de 8 werkelijk zo aanpassen dat het meer een 7 versie wordt, of is dit toch behelpen of te moeilijk voor een eenvoudige computergebruiker?

Alvast bedankt voor de moeite!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (5)

In de instellingen van kun je Windows 8 laten doorstarten naar het bureaublad i.p.v. op de pagina met de tegels. Windows 8 is ook te gebruiken op een "gewoon" scherm en dan klik je met een muis op de tegels; het is inderdaad een ontwerp voor mensen met een touchscreen. Het is niet moeilijk om dat in te stellen.

Grootste voordeel van Windows 8 is dat het merkbaar sneller is dan oudere versies. Grootste nadeel is, vind ik, het verplicht moeten aanmaken van een gebruikersaccount (sommige mailadressen - met name oudere mailadressen met pop3 - zijn slechts met veel moeite te integreren).

Dat Windows 7 over een jaar of 6 geen updates meer gaat krijgen (net als nu met XP) is te verwachten. Staat tegenover dat een pc van 6 jaar oud ook wel aan het eind van zijn (economische) levensverwachting is. Een pc van 12 jaar oud, zoals je nu hebt, is eigenlijk een fossiel...

Waar je voor kiest, Windows 7 of 8 moet je zelf bepalen. Als je het liefste een redelijk snelle Windows met de vertrouwde functies hebt dan zou ik voor Windows 7 kiezen, ben je van plan om weer heel lang met je pc te doen en wil je zekerheid dat ook over een jaar of 6 je pc beveiligd blijft dan zou ik Windows 8 aanraden (eventueel aangepast).

Tot slot nog een wijze raad, ga naar een computerwinkel. Zij verkopen vaak computers waarbij je zelf kunt kiezen of je Windows 7 of 8 als besturingssysteem wil. De grote elektronicaketens zoals Mediamarkt, Saturn, It's etc. hebben meestal geen medewerkers in dienst die veel van computers weten en verkopen vaak alleen de laatste versie van Windows.

In de bronvermeldingen een paar linkjes naar uitleg over de verschillen tussen 7 en 8 en een link hoe je Windows 8 kunt laten opstarten naar het bureaublad.

Succes met kiezen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoezo met windows 8 moet je verplicht een gebruikersaccount aanmaken? Dat is toch niet anders dan met windows xp, vista en 7? Ja, wat anders is, is dat je standaard nu kan kiezen voor een live-account zodat al je instellingen gesynchroniseerd worden via de servers van microsoft. Nuja, ik denk niet dat microsoft zaken heeft met jou instellingen en als je privacy je lief is (en ik mag hopen van wel) dan negeer je gewoon dat live-account en maak je een lokaal account aan op windows 8.
Je zou ook kunnen overwegen om over te stappen op linux. Linux Mint 13 Xfce is een uiterst lichte versie die al genoegen neemt met 512 MB RAM en wordt ondersteunt tot 2017 Qua uiterlijk lijkt hij veel op XP zodat met name gebruikers die niet zo computervaardig zijn er heel goed mee overweg kunnen
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helemaal mee eens. Heb dat zelf een paar weken geleden gedaan (op een bejaarde laptop). Werkt, tóch na even wennen, prima.
PoppeSchuitema
9 jaar geleden
Als je de link opent die ik gegeven heb kun je naar verschillende hoofdstukken doorklikken en daar staat ook stap voor stap hoe je moet installeren en upgraden enz enz ik ben ook een linuxbeet maar door deze handleidingen kan ik me er al heel aardig mee redden. Ik kan niet anders zeggen dat het geweldig fijn werkt
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die ondersteuning tot 2017 moet je je niets van aantrekken. Want dan installeer je weer gratis de volgende versie. Kijk ook eens naar andere linuxdistro's, mint is niet de enige. Er is een eindeloze keuze en je vind heus wel wat bij je past.
Windows 7 is op dit moment de beste besturingssysteem, het heeft een perfecte onderhoud. En is tot nu toe de systeem met geen enkele problemen. Verder is windows 8 in een modernere lay-out, persoonlijk vind ik dit heel lelijk de lay out is vooral gemaakt met tegels en reclame en nieuws in je beginscherm. Verder hebben windows 8.0 en 8.1 algemene problemen met harddisken sommige spellen en internetwebgames.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
uiteraard windows 8.1! waarom zou je oude software kopen? apps store, alle features noem maar op. binnen 1/2 uur ben je gewend aan de interface. en laten we eerlijk zijn, qua prijs maakt het niet uit. de wereld gaat vooruit, niet achteruit, dus zorg dat je voorop loopt en van alle coole nieuwe features gebruik kan maken. uiteraard ga je voor 64-bit want 32-bit is net als windows 7 iets van vroeger. en ook windows 9 en de opvolgers zullen weer anders zijn, maar zeker niet zoals windows 7. het wordt steeds leuker en mooier met elke nieuwe windows versie. succes met je keuze!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Windows 8.1 is zwaar corrupt.. Kijk maar op google rond.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gelukkig dat smaken mogen verschillen, wat mij betreft wordt het met iedere versie van Windows beroerder. Dat wat Microsoft voor ogen heeft is niet wat ik wil. Dus na Windows 7 ga ik over naar Apple.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt gelijk vrind!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wel grappig dat de meeste reacties waarin Windows 8(.1) in positieve zin wordt benoemd, vaak minnetjes krijgen. De reacties waar Windows 8(.1) in een slecht daglicht wordt gezet, krijgen over het algemeen vaak plusjes.
Je kan het best windows 7 nemen.

Veel uitleg hoeft daar niet meer bij, want je hebt al een goed beeld van het geheel. De nieuwe gui van windows 8 slaat inderdaad nergens op en staat productiviteit in de weg.

Je kan van windows 8 natuurlijk niet windows 7 maken. Je kan de schoonheidsfoutjes van microsoft wel een beetje verhelpen door extra software installeren waardoor je terug een startmenu terugkrijgt en dergelijke. Maar netjes is dat niet en standaard alles zoals het eigenlijk hoort zoals in windows 7 werkt gewoon prettiger.

Windows 7 wordt nog ondersteund tot 2020. In 6 jaar kan er veel gebeuren dus dat is nu in feite niet de moeite om je vast te pinnen op windows 8. Met een beetje geluk kiest microsoft in een volgende windows-versie opnieuw voor een logische gui. Trouwens, windows 8 wordt ook maar tot 2023 ondersteund, dus dat scheelt maar 3 jaar!

Besef hoe dan ook dat windows niet vereist is. Er bestaan andere prima besturingssystemen om je pc te bedienen. Denk aan linuxdistro's als Ubuntu en Fedora!