Waarom gebruiken mensen nog steeds windows xp?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat het een prima OS is. Anders dan met 98/millenium, toen wilde je wel overstappen naar 2000/XP. Voor veel gebruikers voegt Vista/7/8 niet veel toe. Voor gamers/powerusers ligt dat anders.
SimonV
10 jaar geleden
Mensen gebruiken nog steeds Windows XP, omdat ze niet goed begrijpen wat het stoppen met de beveiligingsupdates door Microsoft in april betekent. Of omdat ze hiervan niet op de hoogte zijn. Ze gaan er vaak vanuit dat een virusscanner de lekken van Windows XP wel kan dichten.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik gebruik het nog omdat ik geen zin hem om een nieuwe laptop te kopen. Deze laptop word alleen gebruikt voor het downloaden van films en dat soort meuk. De laptop kan Windows 7 niet aan. Dus dan maar geen nieuwe beveiligingsupdates. Van die laptop valt niets te halen.
SimonV
10 jaar geleden
Er valt niets te halen, maar als er via jouw gehackte pc bijvoorbeeld spam verstuurd gaat worden, heb je wel een probleem.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is dat zo? Ik neem aan dat er nu ook vaak zat mensen in een spambotnetwerk zitten, ik heb nog nooit gehoord van een vervolging laat staan veroordeling van iemand die daar onbewust deel van uit maakt.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ok...dus als mijn PC spam gaat versturen. Wat dan nog? Lullig voor de mensen die de spam ontvangen, maar wat gaat er gebeuren? Krijg ik de politie aan de deur? Mijn eigen mail zal er niet voor gebruikt worden, want die gebruik ik dus niet op die laptop.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En op een dag start je pc niet meer op of gebruiken ze je windows xp pc om je andere pc's te besmetten. Niets mis om windows xp te blijven gebruiken, maar verwijder dan de internetverbinding.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Dat word lastig met downloaden. Dus sorry, maar hij blijft gewoon doorgaan waar hij mee bezig is. En als hij op een dag niet meer op start, dan maak ik hem wel weer. Maar ik weiger een nieuwe te kopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niemand zegt dat je een nieuwe moet kopen maar als je per se wil downloaden en een beetje een slimme computergebruiker bent zet je daar een ander systeem op.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik ben alleen bekend met Windows. En wat ik al zei Windows 7 pakt hij niet. Anders had ik die er wel op gezet. :-(
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste Heer...je snapt hopelijk toch wel dat jze via die XP machine je netwerk openstel twaardoor andere machines ook kwetsbaar worden. Ik neem aan dat daar wel meer vertrouwelijker gegevens op staan. Bank- en creditcard gegevens bijvoorbeeld....
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Nee :-)
Die dus juist niet. Alleen maakt dat geval verbinding met internet om te downloaden verder doe ik er helemaal niets mee. Geen mail, geen bankzaken, geen betalingen, geen internet behalve the piratebay. Oh ja en patiance als ik me verveel en zit te wachten totdat mijn films binnen zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik bedoel dat hij in je netwerk zit en dat daarmee je netwerk openstaat voor iedereen die in je XP machine weet te komen. Daarmee staat de machine waarop je belangrijke gegevens staan dus volledig open Uiteraard je eigen feestje maar denk niet te licht over de gaten in XP
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Bedoel je te zeggen dat mensen via die laptop in mijn desktop kunnen komen die ook op het netwerk zit aangesloten? De desktop heeft Windows 7, is compleet beveiligd, zit niet in een thuisgroep (de laptop ook niet trouwens) en heeft geen onderdelen gedeeld. Ik kan zelf niet eens vanaf de laptop in mijn desktop komen.

Antwoorden (3)

Daar kunnen meerdere redenen voor zijn. Ik zal een aantal veelvoorkomende redenen noemen.

Als je het hebt, en het bevalt goed, waarom zou je het dan vervangen? Je weet nooit of datgene wat je ervoor terugkrijgt, net zo goed bevalt als wat je nu hebt.

Een nieuwe versie van Windows kost geld.

Op een oudere computer willen nieuwere versies van Windows niet draaien, omdat die meer geheugen en/of een snellere processor nodig hebben.

Veel mensen weten niet eens welke versie van Windows ze hebben. Mijn buurvrouw zou het bijvoorbeeld al moeten gokken, en mijn buurvrouw van twee huizen verderop heeft echt geen idee. Die weet waarschijnlijk zelfs niet dat ze Windows heeft... voor haar is dat gewoon "de computer".

Veel mensen hebben geen idee hoe ze een nieuwe versie van Windows moeten installeren.

Mensen zijn bang dat ze alles kwijtraken als ze een nieuwe versie van Windows installeren. Alle mails, alle foto's, alle belastinggegevens, alle inloggegevens van allerlei sites...

Er zullen vast nog meer redenen zijn om niet over te schakelen naar een nieuwere Windows-versie, maar ik denk dat ik met het bovenstaande lijstje de meest voorkomende redenen wel heb genoemd.

Cryofiel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je weet nooit of datgene wat je ervoor terugkrijgt, net zo goed bevalt als wat je nu hebt. Sterker nog, er zijn zat mensen die van te voren al weten dat ze niet iets nieuws willen, want dan moeten ze het "helemaal" opnieuw leren.
Reddie
10 jaar geleden
@MrTomaat , inderdaad. Ik gebruik de computer om programma's te schrijven. Niet om Windows te leren.
Cryofiel
10 jaar geleden
MrTomaat, ik weet nog hoe ik mijn moeder leerde met Office te werken. Eerste les: het starten en stoppen van een programma. Starten lukte wel, maar stoppen was lastig, want met de muis heel precies mikken op dat piepkleine kruisje rechtsboven, dat lukte niet. En dan moet je niet alleen het kruisje raken, maar ook nog klikken zonder daarbij de muis te bewegen. Veel te ingewikkeld dus. Alt-F4 lukte ook niet. Ze moest onthouden dat ze de Alt ingedrukt moest houden terwijl ze de F4 indrukte, en dat ze de Alt pas aan het einde mocht loslaten. Dat vereiste teveel coördinatie. En ze moest steeds zoeken naar het briefje waar ze die combinatie had opgeschreven. Dus dan maar via het menu. Dat deed ze met alles, dus dat kende ze. Goed, eerst Word starten. En dan afsluiten. Dat ging met Bestand (linksboven in het menu) en dan Afsluiten (onderaan in het menu dat dan verschijnt). Moeder schreef het keurig op. Goed, toen ze dat door had: Excel. Eerst Excel starten. En dan afsluiten. Dat ging met Bestand (linksboven in het menu) en dan Afsluiten (onderaan in het menu dat dan verschijnt). Moeder schreef het keurig op. Daarna een tekenprogramma (ik ben vergeten welk). Eerst starten. En dan afsluiten. Dat ging met Bestand (linksboven in het menu) en dan Afsluiten (onderaan in het menu dat dan verschijnt). Moeder schreef het keurig op. Tot slot Internet Explorer. Eerst starten. En dan afsluiten. Ik dacht dat ze de vorige drie methoden (Word afsluiten, Excel afsluiten, tekenprogramma afsluiten) wel met elkaar in verband zou kunnen brengen. Dus toen ik haar ging leren hoe ze Internet Explorer kon afsluiten, vroeg ik HAAR hoe ze dacht dat het zou moeten. Ze had echt geen flauw idee...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En dan heeft jouw moeder nog het geluk dat jij haar kunt helpen, Cryofiel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vergat ik : plus +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toen ik op de middelbare school zat, kregen wij een PC via een pc-privé project van m'n vaders werk. Ik meen dat dat Windows '98 was. Drie jaar later kon mijn vader opnieuw aan zo'n project meedoen. Toen kreeg ik die nieuwe PC, omdat ik voor mijn studie ook een PC nodig had. In andere gezinnen gaat dat andersom: kinderen krijgen dan de 'oude' PC en pa de nieuwe. Maar mijn vader met nieuwe of gewijzigde programma's laten werken? Echt niet, die was elke week wel iets kwijt ("Henk heeft iets naar mij gemaild, ik heb het geopend maar ik kan het niet terugvinden." "Waar heb je het opgeslagen dan?" "Opgeslagen?") en dat wilden we hem (en vooral ook onszelf) niet aandoen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
je kunt inderdaad niet weten of de nieuwe versie beter zal zijn dan de oude. Er zullen waarschijnlijk wel mensen zijn die het hier niet mee eens zijn, maar een nieuwe versie is echt niet altijd een verbetering geweest. Ikzelf heb 98 en XP gebruikt in het verleden, nu gebruik ik windows 7. De versies die daar tussen zaten waren niet geweldig en het had geen zin om over te stappen. Ik ben ook niet van plan om naar windows 8 te gaan. Misschien dat de versie die daarna komt wel weer goed is, want dat lijkt zo'n beetje de tendens te zijn bij Microsoft. Ik kan best geloven dat er veel mensen zijn die denken "ik heb een pc die werkt, waarom iets veranderen als het nog werkt?" En oudere mensen die gewend zijn om iets te gebruiken iets nieuws aanleren? Ik zie op mijn werk hoe moeilijk een paar oudere collega's het hebben om met een computer te werken, laat staan dat ze makkelijk kunnen wennen aan een nieuwe versie van windows of office.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik hoop het ook, Calle en ik denk het wel. Want Microsoft schijnt toch stilaan te beseffen dat ze met windows 8 de mist zijn in gegaan. Tussen windows xp en 7 zat maar 1 versie: windows vista. En daar was gelukkig niks mis mee (als er iets mis mee was lag dat namelijk eerder aan de gebruikers). In feite brengt elke nieuwe windowsversie voor- en nadelen met zich mee. En de nadelen zijn dan vaak wat niet meer standaard door windows wordt meegeleverd. Kijk maar eens naar wat windows 7 allemaal moet missen t.o.v. zijn voorganger. En dat mail- en fotoprogramma daar zullen de meeste computergebruikers wel een alternatief voor vinden en kunnen installeren. Maar die gebrekkige codecs...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://en.wikipedia.org/wiki/Criticism_of_Windows_Vista Sommige daarvan kan je niet de gebruiker aanrekenen. Mail/foto/codecs allemaal dingen die buiten het OS zelf staan imo. Maar leg eens exact uit wat je bedoelt, want ik installeer altijd als eerste een codec pack icm MPC en daarnaast altijd VLC (WMP laat ik helemaal links liggen omdat ik daar helemaal niks mee kan, spatie werkt alleen nadat je een keer op play hebt gedrukt, als je daarna skipt in de film werkt spatie niet meer als play/pause knop, dat is al sinds het begin en is in de versie van 8/8.1 nog steeds). Maar welke codecs zijn minder geworden sinds Vista?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor basisgebruikers is het wel handig dat codecs en mail standaard al door het besturingssysteem ondersteund wordt. Jammer dat een volgende versie dat dan niet meer doet. En als die basisgebruikers daar zelf voor moeten gaan zorgen kan er natuurlijk van alles beginnen misgaan... De codecs zijn niet minder geworden sinds windows vista maar sinds windows 7. Op zich maak ik zelf liever ook gebruik van vlc om geen last te hebben van ontbrekende codecs. Maar de problemen duiken op bij het converteren van bepaalde video's. Dat is de reden dat ik nog altijd een dualboot vista/7 op m'n pc heb staan. Die vista wordt nog gebruikt voor het converteren van video's.
Velen gebruiken het nog om veel redenen.

Consumenten:
De meesten zijn zich volkomen niet bewust van de beveiligingslekken die massaal gebruikt zullen worden na acht april. Ook denken de sommigen dat ze hun computer heel goed hebben beveiligd tegen malware en dergelijke, vaak is dat juist het tegengestelde. Ook kent een grote groep de gevolgen geen eens en onderschat het.

Bedrijven:
Bedrijven hebben vaak extreem dure computers gekocht waar dure software op zit, denk aan Adobe Dreamweaver, Adobe Photoshop, Adobe Illustrator en dergelijke. Het is nu crisis en de meeste bedrijven hebben dan geen geld om nieuwe computers te kopen, vaak is dat ook nodig omdat die oudere computers nauwelijks Microsoft Windows 8 ondersteunen noch met zware applicaties, dan lijkt vaan Microsoft Windows 7 een mooie uitweg, maar die wordt ook al over een paar jaar niet meer ondersteund. Kleine bedrijven denken vaak ook net als consumenten dat het wel allemaal wel meevalt.

Gemeenten:
Gemeenten hebben heel veel verouderde computers met een heel softwarepakket op om alles te doorzoeken etc., daardoor kunnen ze vaak niet zo gemakkelijk nieuwe computers kopen en installeren, het is tevens crisis en de gemeenten moeten ook nog bezuinigen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mensen gebruiken nog steeds windows xp omdat ze voor zichzelf geen antwoord vinden op de volgende vraag:

Waarom zou men geen gebruik meer maken van windows xp?

Als het standaard al op de pc geïnstalleerd staat en nog steeds naar behoren werkt? Waarom zouden ze dan een andere licentie aanschaffen?

En nee het kan geen kwaad om windows xp na 8 april te blijven gebruiken zolang je maar de internetverbinding verwijderd. Dat heb ik reeds uit voorzorg gedaan bij mijn windows xp computers. Is dat erg? Nee, er zijn heel veel dingen die je kan doen met een pc zonder internetverbinding.

Is internet wel een vereiste dan kan je windows xp maar beter vervangen. Dan kan door een nieuwe dure windows-installatie of door een gratis linuxdistro.