mijn harder schijf is geformatteerd na een systeemupdate. valt dit onder de garantie?

Ik heb ong. een half jaar geleden een Toshiba Satellite pro laptop (C870-1CQ) gekocht, met Windows 8 voorgeïnstalleerd. ik heb deze geüpdatet naar Windows 8.1 via de gebruikelijke wijze, maar na de update kreeg ik een foutmelding bij het opstarten: No bootable drive found(oid). Ik heb een live cd met Ubuntu opgestart en zag dat mijn harde schijf was geformatteerd. alles weg. Nu wil ik graag weten of dit onder de garantie valt (van Windows, Toshiba of de leverancier), of dat ik gewoon €35 moet betalen voor een herstelschijf van Toshiba.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee valt niet onder de garantie. Je had gewoon zelf die schijf kunnen branden zoals aangegeven door dat programma van Toshiba die er elke keer om zeurt tot je het deïnstalleerd. Toshiba zal zeggen dat het aan Windows ligt (zullen ze waarschijnlijk gelijk in hebben), Windows zal je op de EULA wijzen die je geaccepteerd hebt waarin zal staan dat ze nergens voor aansprakelijk zijn. De winkel zal zeggen wat ik als eerste zei. Je zal heel wat overhoop moeten halen wil een partij dit voor je betalen.
capthavoc
10 jaar geleden
werk de recovery hotkeys niet gewoon?
Bedenk wel dat de herstelpartitie een verborgen partitie is dus geeft ubuntu dit wel juist aan ?

Het beste antwoord

Normaliter heeft een laptop een zgn. 'recovery' partitie op de HD geïnstalleerd staan.
Meestal is dat dan de 'D' schijf die onderdeel is van de logische schijfeenheid.

In geval van een noodsituatie kan dan het originele OEM besturingssysteem (Windows 8) dat met de laptop werd meegeleverd weer opnieuw worden geherinstalleerd.
Om deze herinstallatie te bereiken moet al tijdens het 'booten' (opstarten) een bepaalde (functie)toets ingedrukt worden: bijv. F2.

Garantie geldt in het algemeen alleen voor de hardware en niet voor de software die op de HD staat.
Dus de laptop en al zijn onderdelen zoals de HD, het moederbord met de hardwarematige onderdelen, de processor, de geheugenchips, de accu (beperkt) , en het beeldscherm zijn zaken die onder de fysieke garantie van de fabrikant vallen.

Garantie op (meegeleverde) software wordt meestal niet gegeven omdat de gebruiker makkelijk handelingen kan verrichten waardoor essentiële onderdelen van die software verloren kan gaan of beschadigt kan raken, waardoor de software niet meer functioneert. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de gebruiker.
Dit valt dus buiten de garantiebepalingen van de fabrikant van de laptop.

Een HD die in verschillende partities is verdeeld kan nooit in zijn geheel zomaar geformatteerd zijn. Hooguit kan één 'logisch station' zoals C: geformatteerd zijn waardoor de gegevens op dat station dan weg zullen zijn.
En dan nog alleen als de gebruiker zelf expliciet opdracht heeft gegeven voor een 'format' vanuit een extern besturingssysteem omdat Windows zichzelf niet kan formatteren als het als besturingssysteem in gebruik is.
De andere op de schijf aanwezige 'logische stations' zullen dan nog steeds aanwezig zijn met alles wat daarop aan data staat.

Je hebt een externe CD met Ubuntu gebruikt om de status van je HD te checken. Ubuntu is een Linux (Unix based) besturingssysteem dat wezenlijk anders werkt dan Windows (8).
Hierdoor is het mogelijk dat Linux de NTFS bestandsindeling van de HD niet herkend heeft en daardoor aangeeft dat de HD leeg of geformatteerd is. Zeker als de applicatie NTFS-3G niet is opgenomen in de Ubuntu versie. Deze applicatie zorgt ervoor dat Linux (Ubuntu) ook met NTFS geformatteerde schijven overweg kan.

Dus samengevat, als je laptop geen recovery partitie heeft en je niet beschikt over een herstel CD/DVD, dan moet je die kopen en heb je geen recht op garantie daarvoor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
capthavoc
10 jaar geleden
mooi samengevat
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je duidelijke antwoord, het probleem is inmiddels opgelost en de laptop werkt weer

Andere antwoorden (1)

Nee, dat valt niet onder garantie. Onder de garantie vallen alleen zaken die te maken hebben met hardware en die niet aan de gebruiker te verwijten zijn.