Ik wil overstappen van winXP op Ubutu. Hoe moet ik dat doen, Welke versie en welke programma's kan ik dan nog gebruiken als office, Chrome, printers?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Begin eerst eens met een live-CD/DVD/USB. Dan hoef je Windows er niet vanaf te gooien, maar kun je je computer opstarten vanaf dat medium en Ubuntu draaien. Bevalt het niet, kun je gewoon terug naar Windows want die staat nog onaangeroerd op je harde schijf. (Andere linux-versies hebben ook een dergelijke mogelijkheid, mocht je het een en ander willen uitproberen.)
Standaard kun je gratis gebruik maken van een Office-pakket met soortgelijke mogelijkheden als MS-Office: LibreOffice. Chrome heet onder linux Chromium. Printers zou van je model kunnen afhangen, maar kan ook zonder problemen. Probeer het vooral uit met die live-CD/DVD/USB!
Zie hieronder voor links; de online informatie is best goed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ow, trouwens, mocht je ervoor kiezen Linux daadwerkelijk definitief op je harde schijf te installeren, dan is het eventueel ook nog mogelijk je WinXP er evengoed ook nog op te laten staan. Je kan dan kiezen welke van de twee je draait bij het opstarten. "Dual-boot" heet dat. Vereist wat kennis over partities, dus misschien even wat hulp inroepen van iemand die dat ooit gedaan heeft (is niet heel moeilijk overigens; het installatieprogramma kan het ook voor je doen, hoewel je dan misschien niet de meest ideale instellingen hebt...)
Als je zeker weet dat je van WinXP weg wil kun je de boel natuurlijk overschrijven. Wel een backup maken van je gebruikersbestanden.
Ik raad je aan Xubuntu te gebruiken. Xubuntu is een versie van Ubuntu die het meeste lijkt op Windows. Neem een Lange Termijn Versie. In april komt de nieuwste LTS uit.

Office kun je het beste vervangen door Libre Office, deze (gratis) applicatie kan uitstekend overweg met je Office bestanden. Je printers zullen hoogstwaarschijnlijk zonder problemen ondersteund en geïnstalleerd worden.

Kijk voor ondersteuning in de fora op internet. Persoonlijk vind ik de volgende site heel behulpzaam voor overstappers:

http://www.basiscursusubuntu.nl/#

Succes!