Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik Windows 8 op een andere PC installeren met een .iso bestand?

Ik heb net gratis Windows 8 kunnen downloaden van dreamspark omdat ik een student ben. Nu wil ik deze graag op mijn nieuwe PC (nu nog zonder OS) installeren. Ik heb een .iso bestand gekregen, moet ik deze nu op een CD-ROM zetten en in mijn nieuwe PC doen, zo ja wat voor soort CD-ROM?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ja, je moet dat iso bestand eerst naar een DVD branden. Niet op een cd-rom want die zijn hiervoor niet geschikt.

Daarna kun je Windows 8 installeren op de PC vanaf de DVD drive.
Zonodig zou je eerst in het BIOS de opstartvolgorde (bootsequence) kunnen wijzigen:

Normaal staat de volgorde HDD, CD/DVD, ... ingesteld, je moet die dan wijzigen naar:
CD/DVD,HDD, ...

De PC start dan direct van de DVD drive op en als deze leeg is dan pas vanaf de HDD.
Laat tijdens de installatie verder alles aan de PC over, ook het tussentijds herstarten.
Negeer bij het herstarten eventuele schermen waarin de computer vraagt om vanaf de HDD op te starten.

Pas als de installatie helemaal klaar is kun je de bootsequence in het BIOS weer terug zetten naar de originele HDD, CD/DVD, ... setting.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kan het een rewritable DVD zijn?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij voorkeur NIET.
Door het goed kunnen finalizen van de DVD, de autorisatie, maak je van het iso bestand een executable (uitvoerbaar) bestand.
Rewritable DVD's worden eigenlijk gelijkgesteld met HD's. En die kun je ook niet 'finalizen'. Voor het benaderbaar maken van de Windows 8 installatiesoftware is een afgesloten DVD een must.

Maar je kunt het altijd proberen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
iso branden naar een rewritable werkt ook goed zo installeer ik windows 7 ook altijd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of installeer via een USB stick, dat werkt ook. Mijn Zotac heeft niet eens een DVD drive. Zie: http://www.wilcobrandt.com/windows-8-installeren-vanaf-een-usb-drive/

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding