Op mijn Linux CentOS (VPS) server vallen diverse services (POP, SSH,) uit bij een load van net hoger dan 1. Kan ik deze meer prioriteit geven?

De services geven dan een time-out bij een load hoger dan 1. Normaal hangt de load tussen 0.01 en 0.50.

kan ik meer prioriteit geven zodat mail, ssh etc gewoon door blijven draaien? MySQL en Web geven geen problemen.

Iemand die wat advies kan uitbrengen hier op Goede Vraag?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ik zou het precies andersom aanpakken en bekijken waarom de load zo hoog is. Je kent vast het commando "top" wel om de processen te bekijken; is er een bepaald proces dat veel CPU tijd vraagt ? Als het een proces is dat verder doet wat het moet doen, bijvoorbeeld een zware berekening, dan zou je juist dat proces een lagere prioriteit kunnen geven (met nice / renice).
gvrox
12 jaar geleden
Je kunt de genoemde processen meer prioriteit geven met het al genoemde renice programma (je kunt daarmee een proces minder maar ook meer prio geven).
Handiger lijkt me uit de zoeken waarom de services uitvallen. Welke pop,ssh pakketten, hebben die extra opties om bij hogere load te stoppen, hoe worden de services gestart, wordt bij het starten een limit meegegeven, zit er een limiet in het VPS?
Misschien kun je wat details aan de vraag toevoegen.