Als ik mijn HP laptop formateer, gaat dan ook mijn Windows 8 weg?

De laptop heb ik gekocht bij wehkamp en deze werd zodanig geleverd, dat ik gelijk kon beginnen. Windows 8 zat er dus al op. Nu is mijn laptop door het downloaden van mijn vriend (virusscanners, programma's) een stuk trager geworden, ook zit er allerlei adware op de laptop. Ik wil dit heel graag weg hebben, ik wil graag mijn laptop opschonen en gebruiken zoals ik hem vanaf dag 1 geleverd kreeg. Dus ik dacht ik formatteer mijn laptop naar fabrieksinstellingen en dan zal het wel goed komen. Maar blijft Windows 8 dan wel erop? Want hier heb ik geen cd van omdat dit besturingssysteem er al op zat.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ja als je hem weer terug zet op fabrieks instellingen staat Windows 8 er weer net zo op als toen je hem ontving.

Windows staat op een herstel (onzichtbare)partitie waarvan hij zichzelf zal her installeren.

Neem dan de optie: Alles verwijderen en windows opnieuw installeren.

Rechter menu->instellingen->pc instellingen wijzigen->algemeen

Toegevoegd na 10 minuten:
Na het her installeren hoef je geen aparte firewall of anti virus scanner te instaleren in Windows 8 dat zit er al in, enigste wat je goed moet doen is Windows update uit laten voeren. Dat heet Windows defender en kun je in het configuratie scherm terug vinden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Windows zelf staat niet op een herstelpartitie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
HET RECOVERY-SYSTEEM Nagenoeg alle merkcomputers zijn voorzien van een recovery-systeem. De voor de recovery benodigde bestanden zijn meestal op een daarvoor gereserveerde partitie opgeslagen (deze veelal verborgen partitie is zichtbaar in Windows Schijfbeheer). Een recovery-procedure kan tijdens het opstarten van de computer en/of vanuit Windows zelf worden geactiveerd (charm Instellingen, optie Pc-instellingen wijzigen, onderdeel Algemeen, knop Nu opnieuw opstarten bij de Geavanceerde opstartopties, optie Problemen oplossen, optie Geavanceerde opties). Is de recovery-partitie niet (meer) aanwezig dan kan het besturingssysteem altijd nog met behulp van de recovery-DVD's worden hersteld (zijn deze (meestal na aankoop zelf aan te maken) DVD’s niet voorhanden dan kunnen ze vaak nog bij de fabrikant worden opgevraagd). Omdat elk recovery-systeem weer anders werkt, is er geen eenduidige handleiding te schrijven. Heeft u vragen over het op uw computer geïnstalleerde recovery-systeem, raadpleeg dan de meegeleverde handleiding of neem contact op met de helpdesk van de betreffende fabrikant.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar, voor de tweede keer, Windows staat niet zelf op een herstelpartitie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zeik niet zo man lutser 2e maal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom wil je me niet geloven?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Weet je ach laat maar.

Andere antwoorden (4)

Formatteren houdt in dat alles wat er op je schijf staat, gewist wordt. Dus ook je besturingssysteem. Je moet de boel dan naderhand opnieuw installeren.
Wat een andere mogelijkheid is: de programma's die je niet wilt hebben de-installeren en daarna je schijf defragmenteren.
Wel éérst een backup maken!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
windows 8 blijft erop staan zolang je hem formatteerd naar fabrieksinstellingen alleen het systeem wordt weer zoals van het begin je moet alles opieuw instlen enzo en je persoonlijke gegevens zijn ook weg (bijv. word documenten van jezelf). Windows 8 blijft erop
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
HeerVoldemort
10 jaar geleden
"formatteerd naar fabrieksinstellingen" wat is dat?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die functie ken ik ook niet...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Formateren en naar fabrieksinstellingen zetten zijn wel twee verschillende zaken.
Ja, maar Windows 8 heeft hier gelukkig ook zelf een oplossing voor:

Ga via de Charms-balk naar Instellingen.
Klik daar op.
Druk dan rechtsonderaan op PC-instellingen wijzigen.
Klik daar op.
Zoek Algemeen aan de linkerkant van het scherm.
Klik daar op.
Zoek naar Alles verwijderen en Windows opnieuw installeren.
Klik daaronder op Aan de slag.
Volg de instructies op het scherm.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom dat minnetje?
het antwoord is simpel gezegd ja.
zoals je zelf als zegt gaat de laptop terug naar de fabrieksinstellingen van windows 8.
windows 8 blijft er dus op!