Als op school Mac gebruikt wordt voor grafische doeleinden, kan ik dan een gewone laptop gebruiken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als jouw school ALLEEN MAAR op Macs werkt voor de grafische vakken zou je kunnen overwegen een Mac te kopen. Wel even flink door sparen dan.
Hou er rekening mee dat Adobe voor zowel Mac als Windows aparte software pakketten heeft. Er is dus voor bijvoorbeeld Photoshop een Mac versie en een Windows versie. Je bestanden zullen niet altijd volledig werken op de Mac als je je huiswerk op een Windows laptop maakt. Heb ik op de harde manier moeten ondervinden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat klopt Eloines, heel irritant. Maar een laptop kun je gewoon meenemen naar school :)

Antwoorden (3)

Je kan inderdaad wel een Windows gebruiken. Maar ik raad je aan een Mac te kopen, de hele grafische branche is ingestelt op Mac. Wanneer je dus via een stage of baan bij een bedrijf terecht komt is het handig als je bekend bent met een Mac.
Zelf had ik eerst ook een Windows voor grafische software, maar ben al snel overgestapt naar een Macbook.

Kortom, het kan wel, maar ik raad je aan meteen een Macbook te kopen ;)
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dank je voor je reactie! Kan ik ergens terecht voor een occasie? Ben eens gaan kijken en ik zou aan 3000 € liggen. Dit lijkt me wel veel.
imruben
10 jaar geleden
3000 euro?? De nieuwe Macbook pro's zijn nieuw te krijgen vanaf 1500 euro. Ik zou een Pro 15 inch aanraden, 13 inch is wat klein en een Air niet krachtig genoeg. Kost wat maar je hebt wel echt waar voor je geld!
Ik zou zelf ook voor een MacBook gaan. Windows zal wel lukken maar het is makkelijker om met hetzelfde systeem te werken als ze op school doen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor uw antwoord. Als ik voor een Mac ga, wat zou ik dan nodig hebben? Ik zal publiciteitsgrafiek volgen. In de winkel kreeg ik volgend advies: Apple CTO Macbook Pro 15 inh, 2.4Ghz quad core i7, 16 GB/ 256GB/ retina. Dit zal waarschijnlijk uitstekend zijn, maar ook heel duur. Te duur in mijn ogen ( 2400 € ) Op school vertelden ze dat ik al een goeie voor 1300 € kon hebben. Maar wat moet er echt opzitten? alvast dank
imruben
10 jaar geleden
Voor 1300 euro heb je een nieuwe 13 inch, of misschien het vorige model 15 inch.
Hoewel ik zelf een MacBook Pro heb en daar HEEL erg blij mee ben, vind ik het onzin van je school om jou te adviseren een Mac te kopen. Ze zijn echt ontzettend duur en dan heb je de software nog niet eens. Voor het gemak ga ik er even vanuit dat je met (o.a.) Adobe CS6 gaat werken. De Design Standard-versie daarvan kost al ruim € 1780, voor de Master Collection betaal je meer dan € 3500! Ik neem aan dat je dat niet gaat krijgen van je school.

Ik zou een Windows laptop kopen met een i7 processor en genoeg RAM. De software is ook beschikbaar voor Windows. Overstappen naar een dure Mac kan altijd nog.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Even verduidelijking : school heeft enkel gezegd dat zij met Mac werken. Van school uit kan men eigenlijk niemand verplichten om een laptop of notebook aan te schaffen ( het is nog steeds middelbaar). Er zou gebruik gemaakt worden van Photoshop, illustrator... De software kan misschien via school verkregen worden, moet ik nog navragen, maar dat zal dan wel enkel voor Mac zijn veronderstel ik.... School is nu gesloten tot 19 aug
In de winkel wisten ze mij te vertellen dat Adobe binnenkort nog enkel via abonnement te krijgen zal zijn. Hij had zijn laatste aankoopversie nog liggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik had het gelezen ja, op adobe.nl:
"Onze nieuwste release, met onder andere Photoshop® CC en Illustrator® CC, wordt binnenkort uitgebracht en is alleen beschikbaar in Adobe® Creative Cloud™. Als je nu lid wordt van Creative Cloud, krijg je de nieuwe CC-toepassingen zodra ze beschikbaar zijn.

Hoewel de producten van Adobe Creative Suite® 6 nog steeds te koop zijn, zijn er geen plannen om nog verdere Creative Suites of andere CS-producten uit te brengen." Ben benieuwd hoe dat gaat worden. Misschien kun je via school ook korting krijgen op een abonnement. Blijkbaar heb ik het verkeerd begrepen (dat de Mac door je school wordt geadviseerd). Hoe dan ook, áls je besluit een laptop aan te schaffen, zou ik niet zoveel geld uit willen geven en het voorlopig doen met een veel goedkopere Windows. Succes!
imruben
10 jaar geleden
3500 euro voor software is voor particulieren, en dan heb je nog een Maste collection! je hebt lang niet alles nodig, afgelopen jaar was ik 120 euro kwijt voor het hele pakket (maar 1jaar geldig)
imruben
10 jaar geleden
'Overstappen naar een dure Mac kan altijd nog' Joh, handig! zit je met twee dure laptops, koop dan meteen een goede
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dank je allemaal voor jullie reacties! Ik zal nog eens informeren in school en mss een Mac kopen die minder duur is.... ik ben er nog niet aan uit.