Wat moet ik doen als ik deze melding krijg op m'n pc?

Als ik m'n laptop opstart dan krijg ik de volgende melding:
Windows kan niet worden gestart omdat het volgende bestand is beschadigd of niet kan worden gevonden: \system32\hal.dll
Installeer het bovengenoemde bestand opnieuw.

Weet iemand wat ik moet doen/ wat het probleem is? Hartelijk bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

windows herstel CD gebruiken, zou het moeten kunnen oplossen (waarschijnlijk heb je per ongeluk een systeembestand verwijderd)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Heb je een recovery cd bij de aanschaf van je laptop gekregen?

Zoja. Boot deze cd dan op je laptop. Dit betekend wel dat alles van je computer word verwijderd maar windows instaleert zich zelf wel opnieuw dan als het goed is .. Hangt ook van de laptop af ..

En anders moet je gewoon naar de winkel gaan waar je hem gekocht hebt en dan navraag doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tegenwoordig krijg je geen CD meer mee met je laptop en zal je de verborgen Windows Installatie Partitie moeten vinden. Kijk even in het boekje of op google wat de snelknop is om tijdens het booten daar te komen. Als je het merk/nummer geeft van je laptop kunnen wij het wel vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je meerdere opstart partities hebt kun je een corruptie in boot.ini file hebben, of misschien heb je het per ongeluk gewist. Dit komt me bekend voor. Nog niet helemaal zenuwachtig worden, het is te herstellen.

Probeer de onderstaande procedure eens. Succes!

Je kunt dit probleem oplossen door de computer op te starten vanaf de cd-rom met Windows XP, de herstelconsole te starten en vervolgens het bestand Boot.ini opnieuw samen te stellen met het hulpprogramma Bootcfg.exe

Ga hiervoor als volgt te werk:
Configureer de computer zodanig dat deze kan worden opgestart vanaf het cd-rom- of dvd-rom-station (BIOS/CMOS Setup gerelateerd, computer opstarten door bepaalde toets ingedrukt te houden).
Plaats de cd-rom van Windows XP in het cd-rom- of dvd-rom-station en start de computer opnieuw op.
Druk op een toets om de computer opnieuw op te starten vanaf de cd-rom met Windows XP zodra het bericht 'Druk op een toets als je de computer vanaf cd-rom wilt opstarten' wordt weergegeven.
Druk in het scherm 'Welkom bij Setup' op R om de herstelconsole te starten.
Kies de installatie waartoe je toegang wilt krijgen met de herstelconsole als op de computer kan worden gekozen uit twee of meer besturingssystemen voor het opstarten.
Typ desgevraagd het beheerderswachtwoord en druk op enter.
Typ bootcfg /list bij de MS-DOS-prompt en druk op enter. De vermeldingen in het huidige bestand Boot.ini worden weergegeven.
Typ bootcfg/rebuild bij de MS-DOS-prompt en druk op enter. Met deze opdracht worden de vaste schijven van de computer doorzocht op installaties van Windows XP, Microsoft Windows 2000 en Microsoft Windows NT, waarna de resultaten worden weergegeven. Volg de aanwijzingen op het scherm om de Windows-installaties aan het bestand Boot.ini toe te voegen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie reacties voor vervolg...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hieronder ziet je hoe je een installatie van Windows XP kunt toevoegen aan het bestand Boot.ini: a) Als een bericht wordt weergegeven van de volgende strekking, drukt je op J:
"Totaal aantal gevonden installaties van Windows: 1"
"[1] C:\Windows"
"Installatie aan de opstartlijst toevoegen? (Ja/Nee/Alle)" b) Er wordt een bericht weergegeven van de volgende strekking:
"Geef de identificatie voor opstarten op"
Dit is de naam van het besturingssysteem. Typ in dit bericht de naam van het besturingssysteem en druk op ENTER. Je typt hier: Microsoft Windows XP Professional of Microsoft Windows XP Home Edition. c) Er wordt een bericht weergegeven van de volgende strekking:
"Geef de optie voor opstarten van het besturingssysteem op"
Typ in dit bericht /fastdetect en druk op enter. (Opmerking: De aanwijzingen op het scherm kunnen afhankelijk van de configuratie van de computer afwijken.) Typ exit en druk op enter om de herstelconsole te sluiten. De computer wordt opnieuw opgestart en de bijgewerkte opstartlijst wordt weergegeven wanneer je het besturingssysteem kunt kiezen waarmee je wilt opstarten.
Tijdens het opstarten F5 of F8 drukken zodat je in bios komt dan, kijken of je via veilige modus wel kan opstarten.
Zo ja, systeemherstel uitvoeren.

Zo nee, dan inderdaad recovery cd opzoeken en overnieuw installeren.
Indien er belangrijke gegevens opstaan hardeschijf er uit schroeven, en op een vaste pc aansluiten werkt op een soort van usb principe alleen zit de aansluiting in de pc kast. Zo kan je alsnog gegevens er af halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon bij het opstarten je systeemschijf windows 7 erin of opstarten via de verborgen partitie. Al vrij snel zal het systeem vragen of je het wil installeren (dat doe je dus niet) maar dan klik je op repareren nu zal windows alles herstellen zonder dat je gegevens verdwijnen.