Hoe kan je eigen toetsenbord shortcuts maken op een mac?

Goedendag,

Ik probeer al een tijdje een eigen shortcut te maken op een mac zodat je gewoon met het toetsenbord kan navigeren door mappen met de finder. Ik snap echter niet helemaal waarom mij dit niet lukt. Hieronder staat een screenshot zodat u weet wat ik heb gedaan.

Het zou heel handig zijn als iemand zou kunnen vertellen wat ik fout doe.

Bedankt,

Met vriendelijke groet,

Roy

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Je kunt zelf sneltoetsen bepalen via een wat verborgen optie in de Systeemvoorkeuren van de Mac. Ga via Systeemvoorkeuren naar “Toetsenbord en muis” en kies het tabblad “Toetscombinaties”. Hier zie je alle aanwezige toetscombinaties op je systeem. Via het +-teken linksonder kun je een nieuwe combinatie toevoegen. Kies eerst het programma waarin je de toetscombinatie wilt gebruiken. Typ daarna de exacte (!) menunaam die je een combinatie wilt geven. Vervolgens kun je de toetscombinatie intoetsen. Met “Voeg toe” is de sneltoets onderdeel van je systeem.

Voordeel van deze wijze is dat het is ingebouwd in je besturingssysteem, je hoeft er niets voor te installeren. In een paar stappen heb je een nieuwe sneltoets toegevoegd. Nadeel vind ik dat je de menunaam exact moet overtypen. In de volgende mogelijkheid vind je de optie hoe je een sneltoets kunt maken zonder dat je de exacte menunaam weet.
Sneltoetsen met Quicksilver

Quicksilver, het Zwitserse zakmes van de Apple. Wij Lifehackers zijn enthousiast over dit (gratis!) programma omdat het zoveel meer is dan een applicatielauncher. Steeds ontdekken we nieuwe manieren om Quicksilver te gebruiken. Goed nieuws is ook dat na een tijdelijke stilte van de maker er weer beweging in de ontwikkeling van de applicatie lijkt te zitten.
Met Quicksilver kun je ook je eigen sneltoetsen maken. Aan de hand van de gratis teksteditor Textwrangler laat ik zien hoe je dit kunt instellen.
Ik wil in Textwrangler de optie “View > Text Display > Soft Wrap Text” als shortcut hebben om snel een geopende tekst in die modus te krijgen. Ik heb in Textwrangler geen optie kunnen vinden om dat default te doen, dus dat lijkt me wel een mooi voorbeeld.
Zorg dat je in de voorkeuren van Quicksilver de optie “Enable Advanced features” aanzet en in de plugins de User Interface Plugin hebt geïnstalleerd (Meer informatie). Een restart van Quicksilver is hierbij wel nodig.

Start Quicksilver met de ingestelde toetscombinatie (bij mij Ctrl-Spatie) en type/kies Textwrangler. Tab naar het tweede scherm en typ/kies “Menu Bar Items”.

Je krijgt nu een derde scherm, tab er naar toe en typ “Soft”. De optie “Soft Wrap Text” is nu geselecteerd.

Klik nu niet op Enter maar kies Ctrl-’ en kom terecht in het “Triggers” configuratie scherm. Klik onderin op + om een nieuwe Hotkey toe te voegen.

Je ziet dat je zojuist gecreëerde commando’s al klaar staan. Klik op “Save”.
Nu is het zaak om er een sneltoets aan te koppelen, die alleen in Te
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de quote van deze website, maar dit beantwoord niet echt mijn vraag, zoals je kan zien weet ik waar de optie is alleen ik snap niet hoe je de exacte menunaam kan weten, Ik schrijf precies over wat er staat maar het werkt op een of andere manier gewoon niet :S