ik wil pc opstarten vanaf een dvd met daarop een besturingsprogramma (windows xp). Welke F- toets hou ik ingedrukt om te booten vanaf de dvd en zo XP

op nieuw te installeren.Met het oude besturingsprogramma werkt de pc niet goed meer. Ik wil hem formateren en XP opnieuw installeren.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.2K

Antwoorden (6)

Als het goed is geen enkele F-toets.

Je zult in zo'n situatie, althans het komt voor, in de BIOS setup moeten instellen dat de computer van de CD/DVD-ROM drive mag opstarten. Op het moment dat hij dat station passeert in de opstartprocedure laat hij de schijf draaien, ziet dat deze bootable is en dan vraagt hij op het scherm om op een toets te drukken om vanaf CD/DVD te booten, doe je dan een bepaalde tijd niets, dan gaat hij kijken of hij van de harde schijf (of iets dergelijks) kan opstarten.

Als je niet weet hoe de BIOS setup werkt is het vaak beter om ervan af te blijven om te voorkomen dat je van kwaad naar erger gaat, dan kun je dat beter aan iemand anders vragen.

Succes ermee gewenst in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet ff je Bios in gappie.
1. Restart Pc
2. Houd Delete knop ingedrukt
3. Ga in Bios naar Boot Menu
4. Zet CD-Rom Drive op 1e plaats door +/- te drukken of F5/F6
5. Druk F10 Save & Exit
6. Pleur je XP installatie disk erin en restart
7. Zodra de vraag komt of je wil starten van disk druk Enter

Voila! Biertje erbij en laat de installatie maar beginnen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de meeste recente PC's kun je bij het opstarten een ander station dan het standaard kiezen. Wordt meestal aangegeven: press F... To select boot device. Je krijgt dan een menu te zien waar je kunt kiezen uit HD, Optical, USB of Network.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is inderdaad het verstandigst om de "boot menu" functie te gebruiken als deze staat aangegeven.
heeft je pc geen "boot menu" functie pas dan de instellingen in je bios aan zoals eerder uitgelegd (de toetsen verschillen per fabrikant dus let goed op: vaak vind je de bios settings op [esc] F1 of F2 en het boot menu op F10 of F12
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan verschillen per type pc of laptop, maar dergelijke actie vraagt gewoon herhaaldelijk F10 of F11 te drukken tot het "BOOT"menu verschijnt en dan gewoon de gewenste schijf (dvd rom) te kiezen.