Mijn harde schijf is verdeeld in een C (60 gb) en een D (880 gb) partitie; deze 2 wil ik samenvoegen, hoe doe ik dat?

de C schijf bevat data en de D schijf is leeg.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Het samenvoegen van partities is een beetje tricky, zorg er dus allereerst voor dat je een backup hebt!! Dit is heel belangrijk zodat je in het geval dat het mis gaat je bestanden weer kan terugzetten.

Kijk ook eerst of je D: schijf niet gebruikt wordt om de installatie bestanden zoals geleverd door de fabriek op te slaan. Die wil je niet wissen, anders kan je geen automatische factory reset doen.

Daarnaast is het afhankelijk van het besturingssysteem dat je hebt hoe je dit het beste kan aanpakken, als je gebruik maakt van Windows 7 zou je het als volgt kunnen aanpakken:

1. Open het Startmenu.
2. Klik aan de rechterkant met je rechter muisknop op Computer.
3. Kies Beheer.
4. Klik op Opslag, en vervolgens op Schijfbeheer.
5. Klik hier op het icoontje van je D: schijf en kies wissen. De ruimte van je D: schijf krijgt nu de status Niet toegewezen.
6. Klik op je C: schijf en kies Toewijzen/Uitbreiden

Mocht je het gevoel hebben dat je niet precies weet wat je aan het doen bent, DOE HET NIET! Vraag in dat geval iemand die weet hoe het moet of hij/zij je wil helpen, want anders heb je straks een computer die helemaal niet meer werkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is de goede manier, maar ik mis eigenlijk de opmerking om er beter NIET aan te beginnen.
Nooit handig om 1Gb als C: te hebben.
Veel beter om juist alles uit C: te houden wat geen windows en of programma is, maar alles wat wordt gemaakt of gedownload op D: te zetten. Crasht je OS een keer, hoef je alleen dat weer te installeren met je programma's terwijl je bestanden ongeschonden op D: blijven.