Waarom verwijnen de bestanden die ik weggooi niet gelijk?

ik heb nu al meer dan 11 jaar computer ervaring dus ik schaam me nog best dat ik deze vraag moet stellen..

ik heb er nooit echt onderzoek naar gedaan,
maar ik weet uit ervaring dat als je je prullenbak leegt de bestanden niet echt weg zijn... Hoe kan dit en heeft dit invloed op mijn harde schijf?

En is het ook mogelijk om de bestanden echt volledig te laten verdwijnen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (6)

In zekere zin zit er altijd ergens een cache. Maar terug vinden na de prullenbak wordt al weer heel lastig te traceren. Het heeft zeker geen invloed op je harde schijf. Waarom dit is? Soort bescherming. Volledig fysiek laten verwijderen? Ja dan moet je de boel gaan configureren. Dan is echt alles weg! Dus je besturingssyteem er opnieuw opdoen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ok maar ik heb ook weleens met programmatjes gewerkt die zeggen dat ze voor de volle 100% een bestand kunnen verwijderen, maar mijn vraag is werkt dit ook echt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan het niet met 100% zeggen of het met zo'n programmaatje werkt, maar wat ik wel weet is dat wanneer je het besturingssyteem er opnieuw opzet zeker 100% weg is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een plus voor je volledig antwoord én reactie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zolang je niets te verbergen hebt voor scotland yard zal na het verwijderen van de prullenbak iets terug halen voor de meeste pc gebruikers niet haalbaar zijn. Wil je anoniem zijn op internet, onbekend bij google, en ervoor zorgen dat deze info onvindbaar is maak dan gebruik van "tor" (google maar) Vaak zijn de dingen die jij wil verwijderen van je pc, gekoppeld aan je ip, sommige mensen zouden zich dan ook rot schrikken als ze eens zouden sniffen op hun ip nummer... Dus een format doen op je hdd is slechts 1 ding..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals ik al zei na een format niet meer. Tja FBI kijk zulke gasten gaan tot in gaatjes kijken of er ergens nog wat is terug te vinden. Wie de juiste apparatuur ervoor heeft zou van een verbranden pc nog wat kunnen maken. Maar we hebben het hier over een huis en tuin pc en de mogelijkheden. PC recovery na een format lijkt me toch sterk. Of ben jij een die hard ICT'er Sanzoo?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Normaal gesproken niet. Je moet wel een heel zwaar programma hebben om foto's weer terug te toveren. Meer specialistenwerk. Wat ik weet van een zeer goede ICT'er is het heel erg moeilijk een complete schone pc met een nieuwe besturingssyteem oude bestanden/foto's terug te halen. En al helemaal wanneer je windows er weer op hebt gezet. Er zullen best handige jongens zijn die dit kunnen, maar daar hangt een zeer hoog prijskaartje aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet je wel wat formateren is?
De computer kun je zien als een bibliotheek met een kaartenbak. Als je een bestand weggooit wordt de kaart weggegooid en wordt de plankruimte vrijgegeven om nieuwe boeken neer te zetten. Pas als de kastruimte weer nodig is worden de niet gecatalogiseerde boeken weggedonderd en worden er nieuwe boeken voor in de plaats gezet.

De catalogus is bij de computer een database in Fat32 of NTFS of iets dergelijks. Als de bestanden in de prullenbak zitten is de databaseinformatie nog aanwezig, het besturingssysteem heeft de boel nog niet helemaal vrijgegeven. Als je de prullenbak leegmaakt worden die databasegegevens wel gewist, maar staan de files ook nog steeds op de harde schijf, maar kunnen ze overschreven worden.

Er zijn programma's die de hele schijf afzoeken naar files en dan weer een voorlopige database maken met alle nog intacte files op die schijf. Daarom wordt voor het wissen aanbevolen alle files nog eens enkele malen te overschrijven. Gespecialiseerde bedrijven kunnen zelfs overschreven files weer terugvinden, doordat er nog een echo van de overschreven bit op de schijf staat.(een restje magnetisme aan de rand van de track).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naast veiligheid (per ongeluk verwijderen) en emulatie van een vuilnisbak (die ook niet direct leeg is) het heeft het ook een eenvoudige reden dat het veel sneller is om bestanden niet volledig te wissen. Alleen een verwijzing uit een index of een markering dat een bestand gewist is, werkt veel sneller dan het hele bestand te "wissen" door bijvoorbeeld te overschrijven met allemaal zero bytes. Dat zou juist veel meer schrijfbewerkingen opleveren en mogelijk een negatief effect op de levensduur van de harde schijf.

Een bestand echt verwijderen kan met behulp van met verschillende tooltjes. U heeft niet aangegeven wel besturingssysteem u gebruikt, dus ik raad u aan te te zoeken op bijvoorbeeld "secure erase" op download.com of via een zoekmachine om een geschikt programma te vinden. Wat deze programma's doen is een gewist bestand een of meerdere keren te overschrijven met willekeurige bytes. Bestanden zijn zo niet veilig gewist en niet meer terug te halen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
voor de gene die een thumb down heeft gegeven wilt die ook even redenering er neer zetten? Zal wel eens willen weten waarom dit antwoord onjuist is? overigens secure erase kan ik op download.com niet vinden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry dat ik misschien niet duidelijk was, maar "secure erase" is niet een programma, maar een zoekterm. Voor Windows kun je het programma File Shredder gebruiken.
http://download.cnet.com/File-Shredder/3000-2144_4-10662831.html Maar er zijn honderden programma's die iets vergelijkbaars doen. Door te zoeken op "secure erase" of "secure erase files" vind je een programma dat bij je past.
Inderdaad; bestanden die je uit je prullenbak weggooit staan er wel nog op, ze zijn alleen niet meer opvraagbaar. Pas wanneer je nieuwe data opslaat wordt dit over de ''verwijderde'' data heen geschreven.

Ik denk - weet het niet zeker, dat dit de meest efficiëntste manier is. Immers, wanneer data compleet moet worden verwijderd, moet alles worden weggeschreven. Bij een mp3'je zal dit weinig uitmaken. Bij een bestand van een paar GB is je HD wel even bezig, wat dan natuurlijk het nodige vraagt van je computer.

Wel zijn er tools om data compleet te verwijderen. Ccleaner is hiervoor geschikt. Na het installeren heb je de optie, wanneer je met je rechter muisknop klikt op de prullenbak, om data compleet te verwijderen. Cleaner schrijft dan ''lege'' data over de betreffende bestanden heen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat er gebeurt als je een bestand verwijdert is dat je haalt hem uit de indexering.
M.a.w. de verwijzing naar het bestand wordt verwijdert.
Je O.S. ziet hem dan niet meer, maar hij is er nog wel.
De ruimte die het bestand inneemt wordt dan nog niet vrijgegeven.
Dat is de gehele werking van je prullenbak.

Het is gewoon een buffer.

Pas als je de prullenbak leegt word de ruimte vrijgegeven waar het bestand eerder stond op de harde schijf.
En is voor de gewone gebruiker het bestand verwijdert.

Ok verwijdert is een groot woord.
Er zijn genoeg tooltjes die het e.e.a. weer terug kunnen halen.
Maar daarin tegen heb je ook weer tooltjes die zorgen dat wat je verwijdert ook dusdanig verwijdert wordt dat het haast niet meer terug te halen is.

Zie ook hier;
http://www.symantec.com/region/nl/resources/erase_data.html
En gratis kan CC Cleaner het klusje ook klaren.
http://www.piriform.com/ccleaner

Dergelijke tooltjes vullen de ruimte waar het bestand eerst stond een paar keer op met karakterstekens of cijfers.
Dit gebeurt op een dusdanige manier dat terughalen nagenoeg ondoenelijk is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals anderen reeds opmerkten; omdat de gebruiker vanuit het standpunt van een ontwikkelaar "dom" is.

Het kan iedereen gebeuren dat je iets verkeerds weggooit, en dan wil je niet de volledige backup (die je gegarandeerd niet hebt) hoeven terugzetten.

Op een ouder FileSystem wordt het bestand enkel gemarkeerd als "weg" als je het verwijdert. Een modern OS zal het in een speciale map zetten, van waaruit het makkelijk hersteld kan worden. Kost niets, levert wel iets op in termen van veiligheid.

Als je de shift-toets vasthoudt, wordt het bestand niet verplaatst naar de emmer, maar meteen "verwijderd". Dat betekent dat de naam in de lijst van bestanden wordt doorgestreept en de ruimte overschrijfbaar wordt - dat is immers "weggooien".

Wat jij bedoelt is "overschrijven met zooi", zodat het niet te achterhalen was wat de inhoud was. Je kunt het stukje harde schijf niet "weggooien", en "wissen" is dan slechts een technische term.

Er zijn applicaties die bestanden overschrijven en je zo het gevoel geven dat je veilig bent; ben je niet - fragmenten van je document staat tevens in de index van "Windows Search", een applicatie die bestanden indexeert om ze sneller terug te vinden.