wanneer gaan computers zelf denken, en een mening vormen?

VOORBEELD

PC: Goedemorgen ESVW, ik begreep dat u vandaag de bestanden nodig heeft voor de afspraak van vanmiddag, kan ik er nog wat aan toevoegen, ESVW: nee hoor

Waar kan ik het opslaan? En dan zeg ik ja daar en daar, PC: slechte keus meneer, uw moeder komt wel eens in die map...bla bla

gaat het ooit gebeuren dat PC denken als een mens? En echt helpen inplaats van alleen maar tegenwerken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geinig!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lijkt me wel wat!

Het beste antwoord

Computers geven alleen antwoorden op vragen en opdrachten.
Zonder een opdracht zullen ze nooit zelfstandig kunnen denken.
Een computer is een over het paard getilde rekenmachine.
Wel kan hij berekenen of een opdracht of vraag aan hem wel mogelijk is en kan eventueel met andere oplossingen komen.
Maar dat is nog steeds geen mening.
Een mening is een zelfstandig bedachte conclusie.
Tot dat niveau zal een computer nooit komen .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zodra een computer zelf kan nadenken, is 't niet langer een computer - maar een (kunstmatig) organisme.
'T niveau van 't voorbeeld zoals jij die geeft, is alleen mogelijk als wij evenveel met dat organisme interacteren zoals we nu met mensen doen. Als niemand evenveel met zo'n organisme zou communiceren als met een mens, dan kan 't simpelweg niet aan de juiste informatie komen om zulke dingen te bedenken.

Toegevoegd na 1 minuut:
En dat duurt zeker nog vele tientallen jaren, voordat mensen bereid zullen zijn evenveel te communiceren met (kunstmatige) organismen als met mensen.

Toegevoegd na 57 minuten:
Huidige stand van zaken: je kan je 'lol' op met turing-tests. Een mens met een gemiddeld IQ ziet na enkele vragen aan een computer dat 't een computer is - geen enkele computer komt in de verste verte ook maar in de buurt van 'een mens om de tuin leiden en laten denken dat er een mens aan de andere kant van de lijn zit'.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Turing-test

Grappig is trouwens dat 't tegenovergestelde wel eens voorkomt: dat, als er een mens aan de andere kant van zo'n lijn zit, dat er toch (ook na een redelijk aantal vragen) wordt geroepen dat dat een computer is... ;).
Maar dat ligt dan echt aan de vragen. Bedenk goede vragen, dan is er geen computer die jou kan overtuigen dat ie een mens is.

Zolang geen machine de Turing-test haalt, kan je een eigen mening wel helemaal vergeten. En er is nog geen enkel zicht op whatsoever dat een machine dat zal kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik begrijp niet wat je zegt, sorry
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben nu bereid. Vandaag niet over tien jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een organisme dan ipv pc prima, maar dan veel gecompliceerder, stemherkenning en veel verder geprogrammeerd, en geprogrammeerde denk patronen door middel van kunstmatige logica, zoiets kan toch wel in een afzienbare tijd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mmm -1 sorry
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat kan niet binnen afzienbare tijd.
Op dit moment zitten alle computers nog als volgt in elkaar: je geeft 'm wat regeltjes, en hij kan alleen die regeltjes toepassen en verder niks. Om vergelijkbare mogelijkheden/capaciteiten te halen vergeleken met mensen, moet 't organisme mensenlijke kennis hebben. Dat lukt alleen als mensen bereid zullen zijn om jarenlang al die menselijke kennis er in te stoppen, en als dat organisme normale sociale contacten aan kan gaan.
Denk maar aan 't opvoeden van een kind: ook dat is een langdurig proces. Maar eerst moet nog 'even' zo'n organisme gebouwd worden.
Voordat we zover zijn, ben je al snel 75 jaar verder ofzo... Misschien nog veel langer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dat jij nu bereid bent om een kunstmatig organisme 20 jaar lang op te voeden, te verbeteren, normen en waarden bij te brengen, kennis te geven: helpt dus niks - want er is nog niet zo'n kunstmatig organisme beschikbaar waar je die informatie ik kan stoppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ok, ik geloof je. stomme ideeën van mij ook altijd :(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, niet stom. Alleen momenteel kan 't nog niet ;).
Zelfs 't maken van een turing-testmachine lukt totaal niet - gezien op de schaal van 1=eerste computer en 100=mens, halen de allerbeste programma's nog steeds lang niet '2'.
Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Turing-test
Zonder een machine die de Turing-test haalt, heb je zowiezo geen machine die zelf een mening kan vormen, vergelijkbaar met wat de mens kan.
Het voorbeeld dat jij nu geeft kan nu al. Je kan gewoon een software pakket schrijven dat zorgt dat de computer documenten organiseerd op basis van inhoud en daar activititen aan vast hangt. Dit soort semi-slimheid werkt goed, tot je taken gaat uitvoeren die niet eerder zijn gedaan.

De eerste stappen in de richting van zelfstandig denkende machine´s zijn gezet. Echter, het systeem wat jij voor ogen hebt zal niet gaan ontstaan: In de praktijk blijken gespecialiseerde systemen effectiever en betrouwbaarder dan complexe alles-in-een systemen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie link

Er zijn op dit moment alleen nog programma's ervoor.

http://www.kobavision.be/kobavision.be/nl/speech.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap niet wat dat met 'een mening vormen' te maken heeft?