Hoe krijg ik mijn beeldscherm scherp en helder?

Ik speel op mijn computer een film af die scherp en helder is, maar die film wil ik graag in de zelfde kwaliteit zoals op de computer op mijn tv zien.

Dit doe ik door middel van een converter.

De converter zelf heeft een menu die je vervolgens als je daar op drukt ook het progamma op de tv ziet.

Je kan door middel van down-up door het programmatje van boven naar beneden gaan.

En met left en right kunt je dan in het rijtje bijvoorbeeld contast aanklikken en bijstellen.

Ik heb dit met het hele rijtje gedaan, alleen ik krijg nog niet het gewenste resultaat.

Iemand enig idee of er nog andere opties zijn hiervoor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha, ik zie dat je de converter aan de praat hebt gekregen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja! :) (er was een pinnetje kapot.)

Het beste antwoord

Het probleem is niet dat de resolutie te laag is, maar juist dat ie te hoog is. Op jouw scherm op de laptop kun je HD-ready kwaliteit afspelen (1366x768 is het scherm als ik het goed heb opgezocht). De converter maakt hier juist een lagere resolutie van om het op een analoge TV te kunnen laten zien. Omdat het hier gaat om analoge signalen, zal er bij elke bewerking signaalverlies optreden. Ik vrees dus dat het niet mogelijk is om met zo'n converter een kwaliteit te krijgen net zo goed als op de computer. Als je ook nog de typenummers van TV en converter kunt geven kan ik dat misschien ook bevestigen.

De enige manier om op een goede kwaliteit films af te spelen is om de TV met HDMI aan de computer/laptop te hangen.
gvrox
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://shop.conrad.nl/multimedia/audio/audio-video-accessoires-overig/81197.html En de tv een ''dikke'' salora, 5 en half jaar uit.
gvrox
12 jaar geleden
Met "dikke" bedoel je dat het een beeldbuis TV is ? Dan denk ik dat het niet veel beter gaat worden; een converter die het wel goed doet zal veel meer dan 40 euro kosten en daar kun je dan beter een LCD TV voor kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik bedoel een beeldbuis tv.
En iemand anders zei dat ik er veel plezier van zou hebben.(van de converter)
Ik denk dat er nog wel mogelijkheden zijn.
gvrox
12 jaar geleden
Van een converter van 40 euro mag je echt geen wonderen verwachten; zo'n apparaat moet de resolutie verkleinen (bv van 1024x768 naar 704x576 of 640x480), dus dan zijn er pixels bij die op 2 TV beeldlijnen terechtkomen. Verder is een TV signaal interlaced, waarbij om en om de even en dan de oneven beeldlijnen worden verzonden, en dat geeft weer effecten omdat de pixels gemengd worden op die beeldlijnen. Je krijgt ook nog complicaties doordat de computer op 60 frames per seconde staat (waarschijnlijk), de film die is 24 frames per seconde en de TV doet 50 frames per seconde. Een beetje vloeiend beeld is dan erg lastig. Ik heb ervaring met een zelfbouw mediacenter dat eerst via S-video aan een beeldbuis-breedbeeld TV hing, met alle beschreven nadelen; nu draai ik een mediacenter dat met HDMI aan een groot HD scherm hangt, echt een wereld van verschil. En dan had ik niet eens een converter maar een direct S-video signaal uit de videokaart zelf. De kwaliteit die je op je laptop haalt (bij afspelen van een HD film) is onmogelijk om te halen op je analoge (SD) TV.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou klinkt als een hele teleurstelling.
Het zijn alleen nog maar ''strepen'' die over het beeld heen gaan.
gvrox
12 jaar geleden
Dat klinkt dan weer slechter dan het zou moeten zijn; lopen de strepen door het beeld, of staan ze "vast" ? Misschien zou je eens een foto kunnen plaatsen van hoe het eruit ziet ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thja als ik een foto wil plaatsen pakt hij die niet.
Wel als ik hem gelijk bij de tekst toevoeg als ik de vraag stel.
Maar bijwerken niet. (heel vreemd)
Kan het wel proberen weer. Als de strepen weg zullen zijn, dan kan je wel aardig naar een film kijken, als je kritisch bent dan denk je nou ik wil het wel zo als op mijn laptop. Het is net waar je genoegen mee neemt.
gvrox
12 jaar geleden
Wat voor kabeltje heb je eigenlijk tussen de converter en de TV zitten ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
S-video en tulp
gvrox
12 jaar geleden
Dat zou een best redelijk beeld moeten kunnen geven, dus als dat niet zo is, ligt het aan de converter (zoals ik al verwachtte) die niet van zo'n hoge kwaliteit is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hmm had meer van de converter verwacht.
Het is wel ''bekijkbaar''
Maar als je het beeld terug naar je laptop sleept, zie je een groot verschil. Je kan het vergelijken met een raw foto (een onbewerkte foto wat grauwer) op de tv.. En op de laptop stralend beeld (bewerkt helder diep van kleur)

Andere antwoorden (1)

Het kan zijn dat de resolutie te laag is.
Dan ziet het er scherp uit op je scherm, maar waneer het opgeblazen wordt voor op je TV dat het er wazig uitziet.
De film wordt dan opgerekt.

Vergelijk het maar met 3gp of mp4 filmpjes die op ( laat maar zeggen ) smartphone formaat zijn gemaakt, als je deze ineens op een 15 of 17 inch beeldscherm ziet dan lijkt het ook nergens meer na, terwijl deze op je telefoon er haarscherp uitzien.