Maakt het uit als je op een labtop met 1 ram windows 7 (32 of 64 bits) erop zet?

En wat zijn de verschillen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet eerst weten of je een 32- of 64-bits processor hebt

Het beste antwoord

Dat maakt niet zoveel uit. De 64-bits zal zo'n 2x zoveel geheugen gebruiken voor het inladen van de grotere bestandsadressentabellen. Maar dat betreft _alleen_ die tabellen, en dat is maar een relatief klein deel van het geheugengebruik.

Wat wel veel uitmaakt: het beste is te zorgen voor 2GB intern geheugen of meer; voor een moderne laptop kost die uitbreiding niet zo heel veel. Indien je beurs het kan hebben: ga dan gelijk voor 3 of 4GB, als de laptop het kan herbergen.
Het geheugen uitbreiden van 1 naar 2GB kan meer snelheidsverbetering brengen dan het vervangen van een single core 2Ghz CPU naar een quad-core 3GHZ CPU, als je meerdere/veel programma's tegelijkertijd open zet. Met name als het grote programma's zijn (zoals photoshop).

De hoeveelheid geheugen is dus veel belangrijker dan de snelheid van de CPU. Als je een nieuwe laptop koopt maar het moet 'budget' zijn, kan je best besparen op de snelheid van de CPU. Maar niet op de hoeveelheid intern geheugen. Dat dat voldoende is, is cruciaal.

Als je PC nl. het externe geheugen (in een laptop met 1GB zal dat een harddisk zijn en niet een veel snellere SSD) gebruikt omdat de PC meer dan 1GB intern geheugen nodig heeft, is dat _in verhouding_ extreem traag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Met 1GB Ram moet je 32bit 7 draaien (volgens MS).

http://windows.microsoft.com/en-US/windows7/products/system-requirements

Toegevoegd na 1 minuut:
64bits OS'en kunnen standaard meer dan 3GB RAM herkennen. Daarnaast heb je voordeel bij 64bits programma's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met 1GB ram maakt het niet zoveel uit wat je neemt, 64 bit word vooral gebruikt voor pc's die meer dan 3GB ram hebben, maar als je processor 64 bit aankan dan zou ik toch de 64 bit nemen (de meeste pc's hebben dat tegenwoordig) en het is altijd handig voor moest je later je werkgeheugen eens zou willen uitbreiden naar 4gb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het ram geheugen maakt hierin niets uit.

Wat het verschil uitmaakt van wel of niet kunnen installeren van een 32 of een 64 bits windows versie is je processor.
Heb je een 32 bits processor dan kan deze geen 64 bits windows aan, omgekeerd kan wel.
Een 64 bits processor kan wel een 32 bits windows versie aan.