Mijn laptop is gecrasht, is er een mogelijkheid om me foto's eraf te halen?

Ik heb gehoord dat je je laptop in de vriezer kan leggen ofzo? Heeft er iemand goede uitleg hoe ik alsnog me foto's eraf kan halen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.2K
Powergen
12 jaar geleden
Laptop in een vriezer??
capthavoc
12 jaar geleden
echt niet dat is een broodje aap verhaal en dan alleen nog over de accu maar wat houdt gecrashed in ?
leg uit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beschrijf je 'crash' eens... wat doet je laptop nog wel en niet ? Of welke symptomen (roken, zoemen, lampjes e.d. vertoont hij)
Dat helpt ons om in te schatten wat er mis kan zijn. B.v. is het een hardware of een software probleem. Overigens is een Laptop in de vriezer leggen in elk geval geen goed idee ! Diverse elektrolytische pasta's in de elektronica zouden kunnen gaan bevriezen en kristallen gaan vormen waardoor hun functie verloren gaat. Nog afgezien van alle condensproblemen die hierboven ook al beschreven zijn.

Antwoorden (6)

Als je je zeker wilt weten dat je je foto's nooit meer terug kunt krijgen, dan moet je je laptop vooral in de vriezer leggen. Door de condens bij het eruit halen wordt ie waardeloos.
Nee, dit is niet simpel op te lossen. Ga naar een kennis/vriend/winkel die er verstand van heeft.
Als je schijf niet helemaal kapot is, is er hoop. Via software of door je schijf even uit je laptop te halen. Niet zelf aan beginnen, je maakt het dan alleen maar erger.
escape
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfs al is de schijf kapot dan is er hoop, alleen die "hoop" kan duur zijn.
Je geeft niet aan hoe of wat er gecrasht is. Meestal is het wel mogelijk e.e.a. te herstellen zonder al te dramatische gevolgen. Mocht dit niet het geval zijn en het OS moet echt opnieuw geïnstalleerd worden dan zijn de foto's er nog wel af te halen. Het gemakkelijkste is het om de harde schijf eruit te halen en via een sata - IDE adapter de harde schijf als externe harde schijf aan te sluiten op een andere computer. (kan eventueel ook met een HD behuizing). Andere mogelijkheid is om de schijf in te bouwen in een andere PC.
Als je dat eenmaal gedaan hebt is het een kwestie van naar de map met foto's navigeren en deze er vanaf kopiëren.

http://www.hyperionics.com/hc/olgende keer misschien toch een back-up maken op een externe schijf. Met name foto's zijn een ramp om te verliezen; herinneringen kan je niet over doen tenslotte

Suc6

Toegevoegd na 8 minuten:
Blijkbaar heb ik ctrl-V geraakt in plaats van de hoofdletter D. er had hier geen link moeten staan.
Sorry
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je link doet het (bij mij) niet.
Afhankelijk van wat het is, niks meer met je laptop doen.
Maar dat kan je nu niet meer uitzoeken.
Dus niet meer aanzetten, want als het iets met je harddisk is dan maak je het alleen maar erger.

Harddisk eruit, aan een andere computer koppelen en eerst je data veilig stellen.

Daarna kan je gaan uitzoeken wat het probleem is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mocht je crash veroorzaakt zijn door een defecte, niet langer draaiende harde schijf, dan hier een tip uit de praktijk:

Een harde schijf mag nooit blootgesteld worden aan harde schokken. Dat kan je je schijf kosten.

Maar...

Er is één uitzondering:

Wanneer je schijf niet meer draait, maak hem dan los uit de bevestigingspunten, maar laat de voeding- en de datakabels aangesloten.
Zet de schijf op z'n zijkant.
Zet nu de laptop of de PC aan en sla de schijf (nog steeds op z'n zijkant) met een redelijk harde klap op de tafel.

Door de schok gaat 'ie soms weer draaien. Zorg dat je meteen al je dierbare bestanden er vanaf haalt (b.v. via een usb-stick of netwerk) want wellicht krijg je géén tweede kans meer.

Nogmaals: doe dit alleen met een harde schijf die verder toch al dood is en als laatste redmiddel als je toch niets meer te verliezen hebt !
In alle andere omstandigheden kan een dergelijke schok juist de dood van je schijf betekenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maak op een werkende pc een linux live cd b.v. http://www.knoppix.com
Start op van deze cd en je kan in de gecrashte windows kijken. Je kan nu ook naar usb stick oid kopieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kijk eens op conrad

Toegevoegd na 1 minuut:
Logilink USB 3.0 SATA converterkabel