Wat is het verschil tussen een MacBook 13 inch met 2.4 GHz en 2.8 GHz?

Ik begrijp dat dit iets te maken heeft met de snelheid, maar aangezien het prijsverschil een paar honderd euro is, vraag ik me af hoe groot dit verschil is. Of heeft het vooral te maken met de 250 GB extra geheugen die bij de 2.8 GHz zit? Daarnaast staat er ook nog iets over intel core i5 en intel core i7. Alvast bedankt :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

De enige 2 verschillen die Apple noemt op haar website tussen de beide MacBook Pro's zijn inderdaad de processor (i5 2.4 Ghz, i7 2.8 Ghz) en de grotere hardere schijf (500 GB, 750 GB). Het prijsverschil is 300 Euro. Apple geeft niet heel duidelijk aan om welke harde schijf het precies gaat (er wordt geen merk vermeld) en ook niet om welk processor type het exact gaat (er worden geen subtypenummers vermeld).

Ik heb het volgende gedaan. Ik ben naar de NL site gegaan en heb net gedaan of ik de 13 inch met i5 processor en 500 GB wilde bestellen. De goedkoopste versie dus. Op het moment dat je dat doet, kan je in een lijst extra opties kiezen (men probeert je alsnog te verleiden meer geld uit te geven). Wat blijkt?

De overstap van een 500 GB harddisk naar een 750 GB harddisk, daar rekent Apple 100 Euro voor. Dat betekent dat voor het processor verschil 200 Euro wordt gerekend.

Vervolgens ben ik op internet gaan zoeken en daar zie je het volgende. Op deze website http://www.cpubenchmark.net/ vind je de prijzen van processoren. Het prijsverschil tussen de goedkoopste i5 2,4 Ghz processor en de duurste i7 2,8 Ghz processor bedraagt daar 136 Dollar, dus zo'n 103 Euro. Op verschillende websites waaronder deze http://tweakers.net/pricewatch/cat/50/harde-schijven-intern.html vind je de prijzen van harde schijven. Het gemiddelde verschil tussen een 500 GB (SATA, 5400 rpm) en 750 Gb (SATA, 5400 rpm) schijf van hetzelfde merk bedraagt ongeveer 50 Euro.

Kortom, puur naar hardware prijzen kijkend kun je ongeveer 150 Euro verklaren. Laten we er vanuit gaan dat ze ook nog een beetje de schommelende dollar willen compenseren (10% schommeling) dan kan je misschien nog 15 Euro extra verklaren en in totaal dus zo'n 165 Euro. De overige 135 Euro lijkt dus aardig in de zak van Apple te verdwijnen zonder dat je iets extra's krijgt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens, ik ben zelf een 100% Apple fan en werk al jaren met hun spullen, maar zoals gezegd is het prijsverschil tussen 2 Apple computers niet te verklaren door alleen naar de componenten te kijken. Er moet winst bij zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel erg bedankt voor alle moeite! Ben heel erg blij met deze informatie!

Andere antwoorden (1)

Ik neem aan de dat de i5 2.8Ghz is en de i7 een 2.4Ghz is? Klopt dit?

En geef meteen even aan wat je met de macbook wilt doen. Dan kan ik je beter helpen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4 GHz is de i7... Ik wil het vooral goed kunnen gebruiken voor mij studie, veel foto's er op en eventueel films. Bron:
http://store.apple.com/us/browse/home/shop_mac/family/macbook_pro
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet welke studie dat is. Als je 3D ontwerpen moet maken heb je een sterkere laptop nodig dan als je een paar powerpoints moet maken.