Ik wil overstappen van Windows naar een ander besturingssysteem, waar begin ik?

Ik draai nu nog alles op Windows 7. En ik wil niet over op Windows 10. Ik weet dat er andere systemen zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Waar begin ik?

2.6K
Powergen
4 jaar geleden
Wat is de beweegreden om niet over te stappen naar Windows 10?
Ritsuka
4 jaar geleden
Wat wil je verder met je pc doen? Houd er rekening mee dat games of programma's vaak alleen voor Windows zijn.
LeonardN
4 jaar geleden
Wellicht is het handig als je een tweede wat minder gebruikte laptop of desktop hebt.
Maar eigenlijk is het vrij simpel. Zorg dat al je bestanden goed op een losse of tweede HDD staan.
Download bijvoorbeeld Ubuntu (de bekendste Linux-distributie) https://www.ubuntu.com/#download
En maak een USB geschikt voor Ubuntu
En dan is het een kwestie van installeren
Dus zorgen dat het BIOS de USB als boot pakt en dan kan je los. De keuze voor Ubuntu is er inderdaad een van de vele. Je hebt ook andere varianten als Linux Mint. Maar bedenk goed dat je dan geen MS Office kan draaien of andere software die enkel op Windows draait (of je moet weer in de weer met)
HeerVoldemort
4 jaar geleden
Met het risico om een discussie te starten. Wat ik tot nu toe van Windows 10 heb gezien: Traag systeem, bloatware waar je niet van af komt, al met al bedoeld voor een tablet en niet voor een desktop. Mijn mening: Windows 10 sucks en ze hadden het bij 7 of XP moeten houden. Net als Vista...was ook troep.
HeerVoldemort
4 jaar geleden
Ik speel games, foto bewerking, soms video bewerking. Flash af en toe. Verder Office en internet. Ik weet dat je een Windows emulatie kan draaien voor bepaalde programma's.
Oja
4 jaar geleden
De portaalsite als je voor een Linux-distributie gaat is natuurlijk Distrowatch.com..
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
"Ik speel games, foto bewerking, soms video bewerking. Flash af en toe. Verder Office en internet."
Bij het overstappen op een ander OS werken je vertrouwde programma's niet, of met veel moeite en trager. Je zult dus bereid moeten zijn die allemaal op te geven en alternatieven te gebruiken. I
"Ik weet dat je een Windows emulatie kan draaien voor bepaalde programma's."
Emulatie is altijd foutgevoeliger en trager !
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Linux is absoluut een alternatief ! Maar het is niet zalig makend. Ook linux kan traag zijn. Ook linux heeft zo zijn problemen. (Net als Windows ,of iOS, of eender welk ander OS dan ook) Draai je op een oud systeem, installeer dan ook een distributie die voor een oud systeem bedoeld is ! Anders zit je nog met een trage PC.
SimonV
4 jaar geleden
Er zijn veel minder games voor Linux beschikbaar, ik weet niet hoe leuk je die vindt. Voorbeeld:
https://itsfoss.com/free-linux-games/ Voor tekstverwerking zou je Libreoffice kunnen gebruiken.
https://nl.libreoffice.org/ondersteuning/installatie-instructies/linux/ Ikzelf ben nog steeds fan van Windows XP, noodgedwongen inmiddels toch op W10 overgegaan. Wel Classic View geïnstalleerd, nu lijkt het systeem gewoon weer op Windows 7. Ik hoef geen tegels te zien.
Snelheid is prima, alleen de updates zijn riskant. Eén keer kon ik na een update niet meer opstarten, dankzij Easeus Backup kon ik een systeemherstel uitvoeren.
Privacy is wel een probleem, met O&O Shutup kun je deze simpel waarborgen. Hier staat een vergelijking:
https://pc-makkelijk.nl/linux.html
LeonardN
4 jaar geleden
Het is overigens ook mogelijk om Windows 10 of Windows 7 EN Linux op een PC te installeren. Je kan dan met opstarten kiezen wat je wil. Je kan dan kennismaken met Linux.
Wat je ook nog kan doen is een LiveCD of LiveUSB maken. Je start dan Linux op vanaf dat medium zonder enige aanpassing aan je hardeschijf (maw Windows blijft er gewoon op staan).
Als je dan de CD eruithaalt en opnieuw start, start je weer in Windows.
SimonV
4 jaar geleden
Een LiveUSB maken (of naast Windows 7 installeren) is misschien de simpelste oplossing. Bevalt het niet, dan kun je alsnog overgaan op Windows 10.
Misschien kun je op basis van deze reacties een antwoord componeren, LeonardN?

Antwoorden (1)

LiveCD
Het beste is te beginnen met een Linux-LiveCD of LiveUSB. Je kan dan je kijken hoe een van de vele Linuxdistributies uitproberen zonder dat je ook maar iets aanpast aan je Windowsinstallatie.
https://www.getgnulinux.org/nl/switch_to_linux/try_or_install/
-USB maken via Rufus. https://rufus.ie/nl_NL.html

Keuze
Het tweede punt is dan de keuze voor de specifieke Linuxdistributie. Maar omdat je natuurlijk ongelimiteerd LiveCD's/UBS's kan maken kan je even een aantal testen die je bevallen. Ubuntu en Linux Mint zou ik zeker even meenemen.
https://www.ubuntu.com/#download
https://linuxmint.com/download.php
Maar dit zijn maar twee van de haast ontelbare Linuxvarianten.

Dualboot
Mocht je dan wat gevonden hebben kan je er voor kiezen om (nog een tijdje) zowel Windows als Linux te installeren op je hardeschijf zodat je met het opstarten kan kiezen, dat noemen we DualBoot.
https://daan.onl/kennisbank/ubuntu-naast-windows-installeren
Je kan er ook voor kiezen om Linux zonder Windows te installeren. Dat is dan op zich wat makkelijker, maar je kan dan niet meer even terugvallen op Windows.

WINE/Windowssoftware alternatieven
Mocht je toch nog software willen draaien die enkel op Windows draait kan je kijken of je het met Wine toch draaiend krijgt. Anders zal je moeten kiezen voor alternatieven zoals Libre Office ipv MS Office, of GIMP ipv Photoshop.
Toegevoegd op 09 juni 2019 11:19: video
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
+ Duidelijk!
LeonardN
4 jaar geleden
Ik hoop het (voor ons is wellicht wel, maar waarschijnlijk niet voor een ieder). En zo niet kan vrager of ander lezende altijd even een reactie plaatsen of PM sturen. Heb al vaker Linux naast Windows geïnstalleerd. Het is dat ik daar bepaalde lol in heb, maar ik kan me voorstellen dat het voor een digibeet niet al te eenduidig is soms. Het leuke is dat je zelfs meerdere smaken linux kan installeren naast elkaar en naast Windows. Zo kan je alles proberen en kan je met een simpele herstart zo wat anders uittesten. Handigste is als je Windows installeert je al direct een deel van de opstartschijf NIET formatteert.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik zou iemand zonder veel ervaring geen duelboot aanraden.