Mijn laptop zegt A disk read error occurred, press Ctrl+Alt+del to start, maar als ik die combinatie indrukzegt hij opnieuw: Press Ctrl....wat nu?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K

Antwoorden (3)

de power knop ingedrukt houden tot je laptop uit gaat. Dan opnieuw opstarten, en een diskscan uitvoeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een notebook heeft tegenwoordig helemaal geen A: floppydisk meer - maar dat zoeken naar een A: schijf doet het ding:.... omdat nu kennelijk de C: hardeschijf niets meer doet? (vaak is nu de masterbootrecord aangetast)

Na het inschakelen kom je via Esc of F2 in het opstartmenu van de BIOS en hier bepaal je of de C: hardeschijf als éérste moet worden opgestart en pas dan de D: dus de CD-rom waarin je de meegeleverde fabrieks-CD kunt inleggen.
Vanaf deze cd start Windows dan op en kun je proberen om de C: hardeschijf nog te benaderen.
Lukt dit ook niet dan kun je via een opdrachtprompt nog trachten om de C: te benaderen: via de opdracht DIR C: enter wordt een nieuwe fattabel uitgeschreven die soms het euvel verhelpt, soms moet met opdracht FDISK/MBR eerst nog de masterbootrecord hersteld gaan worden.
Pas hierna komt het eerste antwoord in beeld want de héle C: schijf moet nu grondig geïnspecteerd worden op achtergebleven viruscodeerresten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
A disk read error occurred??

de verwarring die hier even optreed is de hoofdletter A
probeer hij nu iets te lezen vanaf de A: drive ????

Dan is het inderdaad de bios die je moet aanpassen
alhoewel de meeste laptop inderdaad geen floppy drive maar hebben is deze in het bios niet weg gehaald het blijft een aanwezig optie
dus heeft je laptop een je diskdrive ?
dan kan nog de eerst opstart schijf A zijn wat niet de bedoeling is
normaal zou hij dan door gaan met ander schijven ????

Dan start je op en gaat via f2 of via dell naar de bios optie
dat verschil per laptop
zoek daar naar de optie bootvolgorde of bootsequentie
en stel de C: drive in als primaire drive om mee op te starten
eventueel CD rom als tweede en A: zet je uit

heb je geen floppy drive in je laptop ?
En is die A eigenlijk een kleine (a) disk error accured
Dan is je harddisk boot sector kapot
of erger
dan moet je dus opstarten met xp setup cd o.i.d

fdisk /mbr gebruiken zie andere antwoorden
of fixboot mag ook

succes
capthavoc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de verwarring die hier even optreed is de hoofdletter A
probeer hij nu iets te lezen vanaf de A: drive ???? Lees even de reactie bij ffloor.