Wat is het nut van op ctrl + alt + delete drukken om in te loggen?

Bij mij op m'n werk moet je voor je kan inloggen op de computer op ctrl + alt + delete drukken voor je kan inloggen.

Wat is hier het extra nut van?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.4K

Het beste antwoord

Windows heeft dit ingevoerd om te voorkomen dat je een scriptje kan laten lopen om wachtwoorden te kraken.

Deze toetsen combinatie kan niet door software gebruikt worden binnen windows, omdat het een combinatie is die gebruikt wordt om software te stoppen, en op het hoogste nivo in windows afgevangen wordt; Hierdoor kan het gebruikt worden om lopende processen af te breken, om een andere actie mogelijk te maken (Daardoor kan je bij een vastgelopen windows ook nagenoeg altijd de boel opschonen na een ctrl/alt/del actie). Omdat het zo efficient door windows wordt afgevangen, kan het login scherm niet [makkelijk] gehacked worden door een trojan.

Het is dus puur een beveiliging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je dat één keer doet, kom je in je task-manager en kun je zien welke processen er lopen en welke programma's geopend zijn.

Doe je het echter TWEE keer, dan sluit je ALLES op je computer af. Dat zou eventueel de reden kunnen zijn ; elke dag eerst zeker weten dat alles is afgesloten, en dan pas met ene schone lei beginnen. Lijkt me voor een bedrijf echter een nogal omslachtige, amateuristische methode, want eigenlijk doe je dat alleen maar als je computer echt hopeloos is vastgelopen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is bij ons ook, als de pc op screensaver gaat is hij ook afgemeld en kan op die manier alleen de laatste gebruiker inloggen met zijn wachtwoord om zo te beschermen waar hij mee bezig was. als die persoon of diegene die dat wachtwoord niet weet er niet is moet de ict afdeling hem afmelden en kan een andere inloggen. Maar uit jouw verhaal begrijp ik dat iedereen met dezelfde inlog werkt en is het overbodig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De reden dat het voor micosoft gebruikt is voor het inloggen op een PC is dat het in het ontwerp van het toetsenbord de enige toestcombinatie is die een (hardware) interupt genereerd en het dus altijd doet.

•Het uitschakelen van de toetscombinatie Ctrl+Alt+Del heeft een gat in de beveiliging tot gevolg. De toetscombinatie Ctrl+Alt+Del kan alleen door Windows worden gelezen, waardoor het zeker is dat de informatie in het daaropvolgende aanmeldingsvenster ook alleen door Windows kan worden gelezen. Hierdoor kan worden verhinderd dat rogue-programma's toegang tot de computer krijgen.

•Op MS-DOS-computers (en sommige oudere UNIX-systemen) heeft het indrukken van Ctrl+Alt+Del tot gevolg dat de aandacht van het BIOS wordt getrokken wat tot een 'warme' herstart leidt. U kunt het toetsenbord gebruiken om het besturingssysteem af te sluiten. Op Windows-computers (vanaf Microsoft Windows NT) wordt de toetscombinatie Ctrl+Alt+Del onderschept door Windows. Deze techniek van het onderscheppen van toetsaanslagen helpt verhinderen dat Windows door een onbevoegd persoon wordt afgesloten.

Website Micossoft: bron 2

Aanvullend de herkomt van de toets combi op wikipedia bron 1