Hoe kan ik geheel vóórdat WinXP start, commando's uitvoeren?

Ik denk dan aan verschillende schijfcommando's (zoals, maar zeker niet alleen dat, 't verwijderen van index.dat files vóór elke Windows-start, 't pakken van registry-files uit een backup zodat alle wijzigingen van de vorige gebruiker weg zijn, etc. Dat laatste kan ook met reborn- of restore kaarten, maar dat wil ik dus juist nu net niet).
De gebruiker moet zo weinig mogelijk van de commando's merken of in elk geval niks zelf hoeven doen (zoals een selectie maken uit bootmogelijkheden).

Het betreft een FAT32 partitie waar ook Windows98-bootfiles op staan (bij 't booten kan dus ook worden gekozen voor een DOS-prompt op de PC).
Is 't bijv. mogelijk om eerst de W98-bootfiles te gebruiken en dan volautomatisch WinXP te starten zonder dat de PC weer gereboot worden?
Met W98 is 't zo, dat je bij 't opstarten kunt kiezen voor alleen een DOS-prompt. Als je dan win.com intikt, start ie alsnog Windows zonder te rebooten.
Met WinXP kan dat standaard niet, omdat WinXP niet meer DOS als motor heeft. Maar misschien zijn er INMIDDELS (nu, jaren later na de intro van WinXP) inmiddels truukjes bekend zodat 't toch kan?
Bijv. 't XP-bootadres aanroepen (middels een call via een com-file?) aan 't begin van de partitie?
Of een misschien een soort gedifferentieerde software-reboot?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil o.a. de index.dat (spionage-bestanden) en het Windows-register kunnen overschrijven voordat XP wordt geboot. Zodat ongeautohriseerde wijzigingen door gebruikers weer weg zijn bij elke reboot.
Zodat je dus niet je hele Windows volledig hoeft dicht te timmeren zodat je niet meer plezierig kunt computeren.

Antwoorden (4)

Zoek ook eens in het register op RunOnce. Daar zijn er minstens twee van. Een van die twee wordt behoorlijk vroeg in het opstartproces uitgevoerd, maar ik weet niet hoe vroeg.

RunOnce wordt eenmalig uitgevoerd, daarna wordt alles in die key verwijderd. Naast de RunOnce zit een Run; zet je daar iets in, dan wordt dat bij elke start uitgevoerd.

Ik laat je echter naar RunOnce zoeken, omdat dat de snelste manier is om de bijbehorende Run te vinden. Zoeken op Run levert wel heel veel resultaten op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor het opzoeken. Wil je hier iets opstarten: maak onder deze Sleutel (Key) een Tekenreekswaarde (String) aan. De naam van deze Tekenreekswaarde is willekeurig. De waarde ervan moet de volledige naam (incl. pad) zijn van een uitvoerbaar programma, zonodig inclusief commandoregel-opties. Om te experimenteren kun je in ieder geval een .bat-bestand laten uitvoeren. Zet daarin minimaal de opdracht 'pause', dan weet je zeker dat de dingen die je onder Run zet daadwerkelijk worden uitgevoerd. Vandaaruit kun je verder experimenteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, zo gebruik ik ook altijd om te kijken of er malafide keys in de run key staan - ff zoeken op runonce! ;) Maar goed, ik zoek een methode om commando's te starten VOORdat Windows (en onderdelen daarvan) worden gestart. 'T register is een onderdeel van Windows zelf - da's dus geen oplossing. Bovendien zijn de registerbestanden in gebruik op 't moment dat je bij regedit kunt - dus kan je die sowieso niet overschrijven tijdens 't booten van Windows zelf. 'T moet echt voordat Windows zelf wordt aangeroepen.
Op de manier zoals jij het zegt in ieder geval niet, omdat windows 98 een 32 bit shell is op een 16 bit besturingssysteem (MS-DOS is 16 bit, Windows 98 is 32 bit, maar dan op de manier waarop vroeger spelletjes die begonnen met iets van "DOS4GW Protected mode runtime" oid op je scherm te zetten, als je je dat nog kan herinneren).
Windows XP is helemaal van de grond af aan ontworpen als 32 bit systeem, en werkt fundamenteel anders dan de 16-bit MS-DOS. En kan dus niet gestart worden zonder een reboot.
Het veranderen van registry bestanden kan in ieder geval niet via de "run" in het register, want die is dan al geladen...
Verder: Veel plezier met het 94865396 keer opnieuw installeren van je windows, mijn ervaring is dat dit soort dingen (low level klieren met Windows) leiden tot niet werkende systemen.

Toegevoegd op 21-05-2009 10:36:00
Ik heb het!
- booinit aanpassen zodat automatisch 98 geladen wordt
- in je autoexec.bat je dingen doen, en
- bootinit laten aanpassen zodat xp geladen wordt
- in xp batchfiletje in 'opstarten' die de eerste bootinit weer terugzet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"En kan dus niet gestart worden zonder een reboot." Da's waarschijnlijk inderdaad de kernvraag. Er moest toch wel iets mogelijk zijn? Een Linux-schilletje ofzo... Weet ik 't.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi out-of-the box gedacht, TOvenaar, en ik denk dat dat inderdaad het beste is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neej... Ook tijdens 't afsluiten staan er bestanden open en kan je die niet overschrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja... Maar hoe roep je die boot.ini dan weer aan zonder de PC te herstarten (via de BIOS)?
En: 't is de bedoeling dat ook na elke volgende boot XP-bestanden worden aangepast/teruggezet vanuit een bepaalde map.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar zijn wel programmaatjes voor die onder windows 98 dosscherm omgeving je PC rebooten. Je merkt er dus wel iets van (20 sec meer opstarttijd), maar je hoeft niks te doen. Boot.ini dinges blijft niet geopend, dus die kan je te pas en te onpas heen en weer laten kopieren (copy boot.ini bootxp.bak; copy bootdos.bak boot.ini en vice versa zeg maar), dus zolang je dat maar elke keer middels je opstarten / autoexec.bat blijft doen gebeurt het ook elke volgende keer...
Voor dat de gebruiker aangemeld wordt heb ik altijd een paar scripts lopen waarin de temps etc. leeggemaakt worden. Dit heb ik bij opstarten gedefinieerd in gpedit. Dit werkt geloof ik wel alleen maar bij Windows xp professional.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan niet voordat XP is opgestart. Het enige wat je kunt doen is tijdens het opstarten bewerkingen doen. Maak b.v. een .bat bestandje aan met wat je allemaal tijdens het booten wilt doen en zet dan de link in het register bij run (zie ander antwoord).

Toegevoegd op 27-05-2009 10:47:38
Het enige wat je kan doen, volgens mij, is de Pc aanmelden bij een domein. Dus aanmelden bij een Pc in jouw netwerk dat draait op Windows Server. Voordat XP start kun je dan namelijk wel allerlei commando's uitvoeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neej... Want o.a. het register zèlf wil ik kunnen overschrijven voordat ik XP start. Dus als je 't register al gestart hebt, kan je die niet meer overschrijven.