Moet ik nu mijn windows update installeren ivm diginotar? Of moet ik dit gewoon negeren todat er in de media staat dat installatie weer kan...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Voor zover ik weet waren er geen microsoft certificaten vervalst, dus kun je rustig updaten.
Sterker nog: bij de microsoft updates zitten vaak ook certificaten, en die moet je nu zeker updaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb na de update inderdaad geen problemen gehad!!

Andere antwoorden (1)

Waarschijnlijk bedoel je de Microsoft update van Internet Explorer. Als je de update van 13 september doorvoert zal IE alle certificaten van Diginotar niet meer vertrouwen.
Die certificaten werden door veel overheidssites gebruikt. Die overheidssites zijn afgelopen week erg druk geweest om andere certificaten te installeren. Helaas gaat dat niet zo snel, er hoort een hele ceremonie bij om de nieuwe certificaten te installeren. Veel partijen (bv allerlei gemeenten) zijn nog niet klaar.

Als je de IE update installeert en je gaat naar een site die nog met een Diginotar certificaat is beveiligd krijg je in de browser een waarschuwing te zien dat je naar een site wilt waarvan de beveiliging niet klopt. Het is dan je eigen keuze of je toch verder gaat of niet (je kunt dus wel verder als je zelf de site vertrouwd). Het officiele advies is momenteel dat je verder kunt gaan, maar dan geen persoonlijke gegevens zou moeten invoeren. En gebruikersnaam en wachtwoord zijn zeker persoonlijke gegevens, dus gemiddeld kun je dan niet veel.
Mijn persoonlijke mening is dat het niet waarschijnlijk is dat hackers uit Iran erg geinteresseerd zijn in jouw verkeer met een Nederlandse overheidssite. Maar aangezien Diginotar er zo`n zooitje van heeft gemaakt dat niemand weet welke certificaten vervalst kunnen zijn, wordt officieel aangeraden geen gegevens meer uit te wisselen over een verbinding die met een Diginotar certificaat is beveiligd.
(Overigens: het inloggen met DigiD is inmiddels beveiligd met een ander certificaat, daar is het probleem dus verdwenen.)