Hoe kan ik de resolutie van mijn laptop blijvend aanpassen? De lagere resolutie wordt nu steeds na elke herstart teruggezet door Vista.

Ik moet af en toe de resolutie van mijn laptop terugzetten naar 1024*768. Ik weet dus wel hoe dit werkt en pas de instellingen later weer aan.

Sinds een paar dagen is de resolutie na herstarten steeds 1024*768 ook al had ik die voor afsluiten teruggezet naar de standaard (hoge) resolutie van het beeldscherm. Dit probleem is verder nog nooit opgetreden.

Iemand een idee (anders dan de resolutie aanpassen in onderstaand scherm, want dat moet ik nu steeds doen).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kun je een HijackTihis logje plaatsen of sturen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
HijackThis neemt bepaalde registersleutels en bepaalde mappen op de harde schijf
onder de loep en maakt een lijstje van de inhoud ervan.
Deze sleutels en mappen worden enerzijds vaak gebruikt door de makers van software
maar anderzijds ook door makers van parasieten. Aan de hand van de lijst kan men zien wat er waar moet verwijderd worden.
Het is zeker niet de bedoeling om alle gevonden items te verwijderen !
Sommige onderdelen zijn cruciaal voor een goede werking van bepaalde software.
Gebruik dit programma nooit onoordeelkundig, vraag raad als je het niet weet ! Bron: http://cfnl.forumup.be/viewtopic.php?t=548&mforum=cfnl Forum zelf: http://cfnl.forumup.be/index.php?mforum=cfnl Je moet je wel eenmalig gratis registreren om de links te kunnen zien op dit forum maar ik heb nog nooit een probleem met mijn pc gehad wat zij niet konden oplossen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Hen3ette, Ik vrees dat Hijackthis dit probleem niet oplost. Voor alle meedenkers, bedankt voor jullie tijd. Het is een vaag en lastig probleem dat werd veroorzaakt door instellingen ivoor het tweede scherm wat er de laatste keer aan gekoppeld is. Vista ontdekt daarvan de goede resolutie en stelt dit automatisch in. Kennelijk is deze waarde bewaard. Ik heb het probleem net zelf kunnen oplossen door op de knop beeldscherm identificeren te klikken en veervolgens de uitklaplijst "1 algemeen PNP beeldscherm op nvidia quadro.." en optie 2 te kiezen. Vervolgens op het vakje beeldscherm uitbreiden. Deze optie werkt normaal voor het tweede beeldscherm dat er aan gekoppeld is. Vervolgens weer optie 1 gekozen en de PC herstart. En toen was alles weer normaal gelukkig. Vandaag wees op TMM als probleem en ik dacht daarom in de goede richting.

Het beste antwoord

Ga naar het start menu van Vista. Tik daar in
msconfig.
Ga naar de tab boot.ini en zorg dat er GEEN vinkje staat bij "/BASEVIDEO".

Toegevoegd na 2 minuten:
Test hetvolgende uit: (spijtig genoeg in het Engels)

The actual culprit is TMM, Vista's process that looks for multiple
monitors and attempts to intelligently modify resolution. If you aren't
using multiple monitors, you can disable TMM:

1. right-click on 'computer' and select 'manage'
2. on the left pane, expand 'task scheduler' then ' task scheduler
library' then 'Microsoft' then 'Windows' then 'MobilePC'
3. select TMM in the center pane, then on the right pane, choose
'disable'

Now you should be able to close your laptop, let it go to sleep and
when it wakes up it will still be in your preferred resolution (also,
the screen won't go blank for a second right after waking up)

I'm not sure if you will have to also disable it for future windows
sessions (maybe in the 'triggers' tab on the bottom of the center
pane).

http://www.vistaheads.com/forums/microsoft-public-windows-vista-hardware-devices/23251-resolution-reset-startup-2.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor het meedenken. De optie /Basevideo heb ik niet en het disabled van TTM helpt helaas niet. Het probleem kán zich hebben voorgedaan na het selecteren van een tweede beeldscherm/beamer in een lagere resolutie. Als dit blijft zal ik die eens aansluiten en weer afsluiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misschien een driver (videokaart of van scherm) terug uninstallen en herinstalleren?
+
Bij APPARAATBEHEER eens gaan zien in Vista bij "Beeldschermadapters" en bij "Monitors" Misschien staat daar een geel vraagteken voor en dat wil meestal zeggen: problemen met drivers
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nope, geen probleem met de drivers. Probleem is wel gerelateerd aan user instellingen. Na herstart start Vista in de juiste resolutie, maar als ik mijn naam/wachtwoord heb ingetypt wordt de resolutie automatisch teruggezet naar een eerdere waarde, niet naar de laatste waarde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt wel met TMM te maken te hebben, maar de oplossing heb ik beschreven onder de reacties bij de vraag. Bedankt voor het meedenken. Je antwoord was niet goed, maar gaf zeker wel de goede richting aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ok, bedankt en tevens bedankt om de volledig juiste oplossing in je reactie te plaatsen bij je vraag zodat anderen er ook iets aan hebben :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aangezien de TMM waarschijnlijk de boosdoener is, kies ik dit als beste antwoord, aangevuld met de informatie onder de reacties bij de vraag.