In XP was er een optie als je de PC niet goed afsloot, dat er automatisch een schijfcontrole kwam na het opstarten van XP. Hoe moet dit in Vista?

Mijn broertje sluit soms zijn PC zomaar af. Gevolg: schijffouten. Bij XP kon je instellen dat de PC automatisch een schijfcontrole deed bij het opstarten als de PC niet goed was afgesloten (en dus de fouten repareerde). Welke optie moet je aanvinken in Vista om dit ook te laten doen door Windows? Dus onjuist afsluiten van Vista, dan bij volgende herstart AUTOMATISCH een schijfcontrole ?

Toegevoegd na 23 minuten:
Het is zelfs zo dat de PC in een oneindige loop blijft draaien tijdens opstarten omdat er zoveel keren onjuist is afgesloten. Het zou fijn zijn als de PC automatisch schijfcontrole uitvoerde zodra mijn broertje weeral eens fout heeft afgesloten. Het beste is natuurlijk mijn broertje kletsen geven op zijn gat maar die luistert niet (altijd). LOL :)

Toegevoegd na 37 minuten:
Zou iemand onderstaande TIP eens willen uittesten in VISTA:
Want dan heb ik de oplossing op mijn eigen vraag gevonden ! (zie website hieronder) Dus trek bijvoorbeeld gewoon de stroomkabel uit, en zie of Vista bij de volgende start automatisch schijfcontrole start. Pas dus eerst register aan, mocht er iets foutlopen zet je nadien gewoon de waarde terug:

http://www.tipsentrucs.nl/web/Tip-detail-pagina/Sneller-herstel.htm

Toegevoegd na 38 minuten:
http://www.tipsentrucs.nl/web/Tip-detail-pagina/Sneller-herstel.htm

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Voor een éénmalige reparatie:
Boot van je Vista CD en ga naar de repairconsole en naar de commandprompt.
Tik in: CHKDSK C: /X/B

Check disk geforceerd laten uitvoeren at boot time gaat volgens mij niet bij Vista, zoals dat bij XP ging.
Op naar Windows 7!
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik heb het antwoord ook nog niet gevonden, maar ik denk haast dat het niet kan zoals het in XP kon.
Het is echter wel mogelijk om dit via een automatische taak te laten door. Dit kan bijv. dagelijks wekelijks of 1-malig, dit is overigens wel vanuit Windows en niet in het oude "Dos" zoals XP dat heeft.

Dit geldt zowel voor Vista als Windows 7
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij viel vanavond toevallig mijn laptop uit. Lege accu. Bij opstarten kon ik kiezen voor gewoon opstarten of met schijfcontrole. Heb zelf vista en niks voor ingesteld. Dus waarschijnlijk staat het in je standaard instellingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn broertje kan nog niet zo goed lezen. Het zou fijn zijn dat direct schijfcontrole opgestart zou worden... zoals in XP. De goeie ouwe (??) XP. Boeeeeehhhh Vista, JOEPIE XP....
Wanneer je op onderstaande link klikt krijg je een uitgebreide uitleg over het oplossen van dit probleem. En nog veel meer handige wetenswaardigheden...

Het is wat omslagtiger dan met XP. Maar het is weldegelijk mogelijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In dit geval is de link niet passend bij de complete vraag van Vandaag, het is goed om te weten hoe je een register kunt backuppen, maar het gaat hier om iets anders.
Ik neem aan dat je broertje de PC afsluit door op de Aan/Uit-knop op de kast te drukken. Je kunt binnen Vista (XP ook trouwens) configureren wat de functie van die knop is. Standaard is dat het afsluiten van de PC. Wanneer dat bij jou niet het geval is, kun je in het configuratiescherm onder 'Power options (sorry engelse Windows) aangeven wat de PC moet doen wanneer de 'Power button' ingedrukt wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hij zet de pc af als een spel vastloopt en spellen lopen dikwijls vast (ik ben een betere grafische kaart aan het kopen) dus vandaar dan heeft hij aan slaapstand ook niet veel, want dan komt hij terug in het gecrashte spel (vastgelopen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wellicht is de oude videokaart defect waadoorr deze blue-screens geeft/automatisch herstart/vast loopt. Succes met je aankoop van een videokaart voor o.a. Bioshock ;)